Fungování studentských rádií značně komplikuje pandemie
Univerzita
Brno - Před více než rokem došlo k uzavření vysokých škol. Zakázána byla nejen prezenční výuka, ale i běžný chod knihoven či fungování studentských rádií. Jejich členové se i přes uzavřená studia snaží dál tvořit. Nahrávají pořady z domova či svůj obsah přesouvají na různé sociální sítě.
Tomáš Spáčil je jedním z vedoucích Radia R, studentského rádia, které funguje pod Katedrou mediálních studií a žurnalistiky Masarykovy univerzity v Brně. Jako programový dramaturg má na starosti chod celého vysílacího programu. „Na jaře nesměl do studia vůbec nikdo, kromě naší station manažerky Hany Poledníkové. Tehdy jsme reprízovali starší pořady. V září to vypadalo na rozvolnění opatření, ale když oficiálně začal podzimní semestr, studio bylo opět uzavřeno,“ uvedl.
Školit nováčky přímo v rádiu vzhledem vládním nařízením tedy nebylo možné. Jak pracovat s hlasem, mluvit na mikrofon, stříhat zvukové záznamy se noví členové učili na online workshopech. „Snažili jsme se dodržet všechny tematické okruhy a postupovat podobně jako za normální situace,“ dodal Spáčil.
Z rádia do pokoje
Někteří členové neváhali a začali nahrávat ze svých domovů. „Než jsem si pořídila mikrofon, musela jsem se schovávat ve skříni, aby zvuk za něco stál,“ přiznává Eliška Seidlová, moderátorka pořadu Radio R dětem. „Někdy je to vážně náročné. Třeba rozhovory musím nahrávat na dva počítače a pak je složitě stříhat,“ vysvětluje. Zpět do studia se těší především kvůli možnosti získávat tam nové praktické dovednosti a rady od zkušenějších kolegů.
Pro moderátory Imperial Pod, pořadu pro herní a filmové nadšence, je online nahrávání naopak velkou výhodou. Během pandemie dokonce přibrali do týmu další členku, Martinu Ignasovou. Společně teď nahrávají pořad ze svých domovů. „Už před covidem bylo dojíždění do brněnského rádia složité. Kolega Richard je z Olomouce, já se zase přestěhoval do Prahy. Studio nám sice chybí, ale už se tam asi nevrátíme. Je jednodušší tvořit tímto způsobem než každý týden dojíždět,“ řekl jeden z moderátorů Jakub Vamberský.
Adaptace na současnou situaci je však pro většinu studentských rádii složitá. „Odpadla nám asi polovina moderátorů. Problém byl hlavně u hudebních pořadů, které se spoléhají na živé vysílání,“ přiznává šéfredaktorka olomouckého rádia UP-AIR Johana Šuleková. „Loni v březnu jsme vytvořili provizorní studio v bytě našeho technika. Chtěli jsme tam nahrávat pořady a pak je pouštět do živého vysílání. To bohužel nefungovalo a docházelo ke zmatkům. Na domácí nahrávání nemá většina členů vybavení,“ dodala Šuleková.
Členové UP-AIRU tedy nyní spíše přehodnocují systém fungování rádia a chystají větší změny, které mají již delší dobu plánu. To by se jim podle slov šéfredaktorky za normálního chodu povedlo jen stěží. Podobně to vidí Tomáš Spáčil. „Díky téhle situaci jsme se více zaměřili na fungování propagace a pustili jsme se do sjednávání spolupráce s různými organizacemi nebo festivaly. To se nám teď vážně daří,“ uvedl.
Nicméně ne všichni moderátoři olomouckého rádia na domácí nahrávání zanevřeli. „Náš pořad Filmomol spolu tvoříme na dálku, protože nám to moc chybělo. Kvalita zvuku je pro nás velmi důležitá, tak jsme se plácly přes kapsu a koupily si profesionální mikrofony. Každá nahráváme zvlášť a pak to sestříháme do jedné zvukové stopy,“ popisují proces tvorby moderátorky rádia UP-AIR Ema Švingerová a Martina Jónová.
Návrat do studia
Tvorba pořadů v těchto podmínkách je však pro většinu moderátorů náročná. Nedostatek techniky či vhodných prostor situaci značně komplikuje. Tomáš Spáčil se proto spolu se zbytkem vedení rozhodl požádat děkana fakulty o výjimku. Ta jim byla udělena. „Považuji za důležité, aby studentská média fungovala i v této situaci a studenti získávali konkrétní praktické zkušenosti. To vše samozřejmě za dodržování přísných opatření, která platí i pro zaměstnance univerzity,“ vysvětlil Stanislav Balík, děkan fakulty sociálních studií. Rádio dostalo povolení až ve chvíli, kdy se začalo testovat, čímž se podle děkana snižuje míra nejistoty ohledně potencionální nákazy.
Studenti možnost vrátit se do studia velmi uvítali. Potvrzuje to i jeden z moderátorů pořadu Proud Marek Hadrbolec. „S kolegou Vojtou Pospíšilem jsme nahrávání z domova zavrhli. Bylo to pro nás až moc složité,“ uvedl. Místo toho začali psát hudební recenze na svou facebookovou stránku a chystají se vydat i vlastní hudební časopis. Potvrzují, že díky návratu k živému vysílání mají mnohem větší motivaci k tvoření.
Chod studia Radia R od března probíhá za přísných opatření. Mohou zde být maximálně dva lidé s negativním antigenním testem. Mezi pořady jsou minimálně hodinové rozestupy, aby se místnost stihla vyvětrat. Po každém vysílání se dezinfikují stoly i mikrofony. „Dodržování opatření probíhá bez problému. Jsme opravdu vděční, že jsme se do studia mohli vrátit. Ale nejvíc se těšíme, až se tam potkáme všichni a bez roušek“ uzavírá Spáčil.