Pozvánka: Předpremiéry z festivalu v Cannes i kultovní snímek Amélie z Montmartru

Domácí

Pozvánka: Předpremiéry z festivalu v Cannes i kultovní snímek Amélie z Montmartru
V Brně bude pětadvacátý ročník Festivalu francouzského filmu promítat své snímky v Kině Art. Foto: Tereza Vaněčková
GALERIE collections

Brno - KInematografičtí nadšenci mají možnost se od 24. do 30. listopadu vydat do brněnského Kina ART za kulturní podívanou. Konec listopadu již tradičně přináší Festival francouzského filmu, který se koná v sálech v Praze, Brně, Českých Budějovicích a Hradci Králové. Letošní pětadvacátý ročník uvede hned čtrnáct předpremiérových titulů. Mezi nimi budou i snímky z prestižního filmového festivalu v Cannes.

Slavnostní zahájení proběhne ve čtvrtek 24. listopadu v půl sedmé večer. Čest odstartovat celý festival získal film s názvem Mikulášovy patálie: Jak to celé začalo. Tento rodinný snímek letos vyhrál hlavní cenu na festivalu animovaného filmu ve francouzském Annecy. Malý rošťák Mikuláš z knih a komiksů spisovatele Renného Goscinnyho a ilustrátora Jean-Jacquese Sempého poprvé zavítá i na projekční plátna. Mikuláš ožívá v originální ilustraci, jeho vzhled tak zůstává neměnný. Na rozdíl od psané formy ale film propojuje příběh hlavního hrdiny s osudy jeho tvůrců.

Na tvorbě scénáře se podílela i Goscinnyho dcera Anne. „Když jsem souhlasila, že ze svého otce udělám animovanou postavu, věděla jsem, že budu muset profesionalizovat své emoce. Abych mezi sebou a dílem vytvořila dostatečný odstup, udělali jsme z mého otce a Sempého fiktivní postavy. Byl to zážitek jako žádný jiný," popsala proces filmového zpracování. Pražského promítání se zúčastní dokonce i sama režisérka Amandine Fredone.

Součástí zahájení a úplně první festivalovou projekcí bude kultovní francouzské dílo Amélie z Montmartru, od jehož premiéry uběhlo již dvacet let. Symbol francouzského filmu se za dobu svého působení dočkal řady prestižních ocenění a shlédnutí milionů diváků z celého světa. Zvláštním uvedením snímku si diváci připomenou nejen jeho úspěchy, ale i zesnulou uměleckou ředitelku karlovarského festivalu Evu Zaoralovou, které se významně podílela na jeho propagaci. První mezinárodní ocenění totiž tento titul získal v roce 2001 právě v lázeňském městě na západu Čech. Jeho projekce je na programu v 17:45. Festivalové vstupné na tuto klasiku stojí sto korun.

Velkými lákadly jsou především dva snímky z hlavní soutěže festivalu v Cannes a dva ze soutěží vedlejších. Film Navždy mladí, ve kterém hraje zároveň i jeho režisérka Valeria-Bruni Tedeschi, zachycuje osmdesátá léta v prostředí slavné herecké školy v Nanterre. Dva herci v hlavních rolí se navíc zúčastní i samotného promítání a předstoupí před diváky v pátek 25. listopadu v pražské Lucerně. V Brně bude tento počin k vidění o den dříve.

Z canneské hlavní soutěže na česká plátna putuje i drama Bratr a sestra, které pojednává o sourozenecké nenávisti, jíž prolomí až nešťastná rodinná situace. Vyhrocené příbuzenské vztahy mohou zájemci zhlédnout v prostorách Kina ART v pondělí 28. listopadu.

Brněnskou část festivalu zakončí projekce díla Climax, který bývá označován jako drogový muzikál či taneční horor. Návštěva tohoto divokého promítání se nedoporučuje epileptikům a těhotným ženám.

Celý sedmidenní program Kina ART je k dispozici na jeho webu, kde si mohou zájemci zároveň zakoupit i vstupenky na všechny festivalové projekce. Jednotná cena lístků je sto čtyřicet korun. „O francouzskou filmovou produkci je stále větší zájem. Některá představení hlásí vyprodáno už před začátkem festivalu. Proto se nevyplatí s nákupem lístků otálet,“ upozornila mluvčí festivalu Gabriela Zajícová. Všechny filmy jsou uváděny v původním znění s českými titulky. Veškeré informace týkající se festivalu jsou dostupné na jeho oficiálních internetových stránkách.

V pražské Galerii 35 je navíc až do 30. listopadu možné navštívit fotografickou výstavu Tváře Festivalu francouzského filmu. „Ráda si spojuji tváře tvůrců a film, který na festival přivezli. Častokrát fotografie vznikaly rychle, v jednom prostředí, s nedostatkem světla, mezi rozhovory s novináři. Portrétovaní umělci ale byli vždy vstřícní a otevření,“ řekla autorka portrétů jednotlivých tvůrců Eva Kořínková, která fotografuje hosty festivalu již po dobu deseti let.

Další články o stisk online