Recenze filmu Vánoční příběh: Ani hvězdné obsazení neznamená záruku kvality

Vánoční příběh se natáčel na začátku roku 2021 v Praze a v Jizerských horách. Foto: CinemaArt

Do kin zamířil snímek režisérky Ireny Pavláskové, jehož název hned prozrazuje hlavní téma. Ději nechybí sníh, zimní kluziště, plná obchodní centra či komplikované lidské vztahy. Inspirace slavným britským filmem Láska nebeská je očividná, provedení bohužel už tak dokonalé není. Výbuch emocí se v české verzi nekoná a osudy postav ničím nešokují.

Film mapuje příběh tří rodin během Štědrého dne, jejichž osudy se navzájem propojí a všichni se na konci sejdou na jednom místě. Zde společné rysy s výše zmiňovanou vánoční klasikou ovšem končí.

Jiřina Bohdalová ztvárňuje známou herečku Skálovou, která je zároveň hlavou rodiny. Její syn, politik, Karel Roden se dostane do potíží, když v rádiu nechtěně označí svoji kolegyni a budoucí ministryni za „šlápotu“. Paradoxně se stane hrdinou, kterého vychvalují v barech i na ulicích. Politik se celý den prochází po městě, navštěvuje koncerty a obchodní centra místo toho, aby už dávno seděl na koberečku svého nadřízeného. Obecně mám pocit, že tvůrci filmu žijí ve zkreslené realitě. Je 24. prosince a děj, který se odehrává převážně v Praze, absolutně nekoresponduje s tím, jak lidé tento svátek tráví. Ve filmu jsou o Štědrém dnu otevřené všechny obchody, kavárny i nákupní centra, kde posedávají teenageři nebo rodiny s dětmi. Kavárny jsou přeplněné, jak kdyby tento svátek pro většinu domácností neznamenal klid a teplo domova. Přiznám se, že taková odchylka od reality pro mě byla velmi rušivým elementem a nedokázala jsem se do příběhu pořádně vžít.

Rodina Pazderkových musí zase řešit problém otce, který se jako řidič tramvaje popere s dotěrným cestujícím, a skončí v nemocnici s vymknutým kotníkem. Jeho dcera Anička tatínka vyzvedává z pohotovosti, kde se zamiluje do doktora. Láska na první pohled je evidentně vzájemná, a tak slečně lékař poskytuje své soukromé číslo v případě zhoršení stavu otce. Syn Jakub Pazderka odjíždí na hory se svojí milenkou a její rodinou, včetně manžela. Mají dvě děti, a tak s nimi svátky tráví i chůva. Do jednoho auta by se nevešli, proto mladá pečovatelka a Jakub cestují v druhém autě sami. Od prvního momentu je jasné, jak celá tato situace dopadne. Netrvá dlouho a tito dva se do sebe zamilují.

Ve filmu se za  krátkou dobu ukáže tolik postav, že se divák chvílemi ztrácí. Složitá síť vztahů je občas velmi nepřehledná, a to především v prvních dvaceti minutách, kdy je děj velmi chaotický. V tak vysokém počtu nedostávají účinkující dostatek prostoru na předvedení svého umu. Pokud má člověk souznít s nějakou postavou a jejím osudem, tak malá porce času mu zkrátka nestačí.

Film láká především na hvězdné obsazení. Během sto dvaceti minut se na plátně předvede Jiřina Bohdalová, Karel Roden, Jiří Lábus, Oldřich Kaiser, Hynek Čermák, Jana Plodková, Pavel Kříž, Anna Fialová, Sara Sandeva, Jaroslav Plesl, Jitka Sedláčková a mnoho dalších. Tolik známých herců včetně francouzské legendy Pierre Richarda, který se ve filmu objevuje jako přítel Bohdalové, se pohromadě snad ještě nikdy nesešlo. To bohužel automaticky neznamená záruku kvality. Sebelepší herci se mohou snažit, jak chtějí, špatně napsaný děj ale nezmění.

Co diváka může potěšit je staré dobré duo Kaiser a Lábus, které se už dlouho nikde neobjevilo. Opět nezklamali. Jejich scény, jedny z nejlepších, jsou upřímně vtipné. Těžko čitelnou postavou je Karel Roden, jakožto politik. Jeho výkyvy nálad a velmi zvláštní repliky mě donutily během filmu přemýšlet, zda má trpět nějakou mentální poruchou.

Během jednoho jediného dne se dá dohromady tolik párů a znovu si k sobě najde cestu tolik lidí, že se člověk musí až smát. Někdy trvá několik měsíců, ne-li let, než se složité vztahové situace vyřeší. Ve Vánočním příběhu k tomu stačí ani ne dvacet čtyři hodin. Korunku absurdity nasadí kněz, který své dávné lásce vyzná city před plným kostelem a vzdá se kvůli ní celibátu.

V takovém časovém presu není možné vytvořit realistický průběh vztahů, proto je vše velmi uspěchané a vyvíjí se nepřiměřenou rychlostí. Pokud se nad tímto faktem člověk povznese, užije si alespoň hromadu vystihujících vtipů a narážek, kterých je zde dostatek. Jste-li fanoušek romantických komedií, Vánoc a příběhů se šťastným koncem, pravděpodobně vás tento film osloví. Neurážející oddychová podívaná, která svou cílovku nejspíše nadchne a doprovod v podobě partnerů či dětí přitom nebude muset obracet oči v sloup.

Česká republika, komedie, 2022, 123 minut, distribuce v kinech Cinemart