Přirozenost lidí není páchat zlo, říká socioložka Jarkovská

Rozhovory

Přirozenost lidí není páchat zlo, říká socioložka Jarkovská
Lucie Jarkovská zodpovídala na dotazy ohledně problematiky potratů a jejich vnímání společností. Foto: Bianka Masaryková
GALERIE collections

Socioložka Lucie Jarkovská odpovídala ve čtvrtek 12. května od 14 hodin na otázky čtenářů ohledně problematiky znásilňování ukrajinského obyvatelstva a kontroverzního Hnutí Pro život.

Brno - Zpravodajská média i sociální sítě přináší v posledních týdnech svědectví z Ukrajiny o válečných zločinech, kterých se Rusko dopouští na tamějším obyvatelstvu. Mezi ně patří i znásilňování nejen žen, ale i mužů a dětí. Vlnu pomoci znásilněným Ukrajinkám v podobě nouzové antikoncepce, tedy pilulky po, ostře odmítlo kontroverzní Hnutí pro život. Propagační videa tohoto hnutí se navíc mimo jiné objevila i na chodbách kampusu Masarykovy univerzity.

Ukrajinského obyvatelstva se nezastal ani český kardinál Dominik Duka. Podle textu, který mu nedávno vyšel na blogu serveru Aktuálně.cz, jsou dokonce oběťmi i sami znásilňující ruští vojáci. Zároveň se domnívá, že pilulky po nejsou ve skutečnosti řešením, protože mohou ženám přinést pouze další traumatický zážitek.

Právě k této aktuální problematice se vyjádřila v online rozhovoru socioložka z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Lucie Jarkovská. Ve své práci se zaměřuje na gender a zároveň spolu se socioložkou Kateřinou Liškovou z Fakulty sociálních studií tvoří Duo docentky. Spolu se snaží veřejnosti atraktivní a vtipnou formou přiblížit genderová témata a výzkum pomocí stand-upů či příspěvků na sociálních sítích.

 

Proč jsou pilulky po tak velké téma?

Tyto pilulky jsou formou antikoncepce, která má právě v tomto specifickém případě znásilnění smysl. Jiné formy antikoncepce si lidé totiž plánují dopředu podle toho, jak vedou svůj sexuální život. 

Koho můžeme ze sexuálního násilí na Ukrajině vinit?

Příčinou znásilňování ukrajinského obyvatelstva je jednoznačně válečný stav a zároveň patriarchální uspořádání, ve kterém je tento válečný zločin jednou ze zbraní. V patriarchátu je totiž znásilňování žen vnímáno jako pokoření druhého národa.

Podlehli ruští vojáci davové psychóze, nebo by toho byli schopni i bez toho? Je to věc nastavení psychiky, nebo je možné, že byli i ovlivněni svým velením, tedy například informací, že na tomto území je možno vše? Hledám, kde se stala chyba v chování ve 21. století. Udělal by něco takového a v takovém rozsahu i např. evropský voják, pokud by měl stejné podmínky?

Myslím si, že válka je nepřirozený stav. Lidé v ní často přestupují normy, které by jinak v obyčejném životě nepřekročili. Ve druhé světové válce bylo dokázané systémové používání různých omamných látek, které oslabují sebekontrolu. A to se na Ukrajině nejspíš děje taky. Vede to k tomu, že vojáci páchají o to větší zvěrstva. Přirozenost člověka není páchat zlo. Proto potřebují zlomit normální fungování jejich nervové soustavy.

Příklad Německa ukazuje, že podmínky hodně formují to, jak lidé vnímají realitu a čeho jsou schopni. Nacistický stát se stal jednou z nejdemokratičtějších zemí. Určitě to tedy jde i obráceně. Proto je velmi důležité nastavovat životní podmínky tak, aby se lidem žilo dobře.

Proč si myslíte, že kardinál Duka nazval ruské vojáky oběťmi, když to jsou oni, kdo se dopouští násilí na ukrajinském obyvatelstvu?

Jeho pohledu rozumím a tolik mě nepobuřuje. Vnímám pěšáka jakékoliv armády jako člověka v nějakém soukolí. Ale každý jednotlivý voják má i svou zodpovědnost. To, jestli použije jen legitimní zbraně či bude páchat válečné zločiny, se může spolurozhodnout. Do značné míry musí ale následovat rozkazy.

Z jakého důvodu si myslíte, že Hnutí Pro život vůbec nezvažuje pilulky po jako jedno z možných řešení nechtěného těhotenství způsobeného znásilněním?

Tyto subjekty tvrdí, že se jedná o ochranu potenciálního života. Jenže bojují i proti sexuální výchově a antikoncepci, což jsou způsoby, kterými lze potraty omezit či snížit. Nejde tedy ani tak o ochranu života, ale o ovládaní lidí, hlavně žen, skrze jejich sexualitu.

Proč má Hnutí Pro život potřebu se vyjadřovat k tomu, co by měly znásilněné Ukrajinky udělat? Není to jen a pouze jejich rozhodnutí, jestli těhotenství ukončí?

To je přístup ultra konzervatismu. Snaží se o ovládání lidí skrze jejich tělesnost, sexualitu a reprodukci. Je to čistě rozhodnutí každého člověka, jak chce v takové situaci postupovat.

Hnutie pre život spolu s kardinálom Dukom odporučilo ženám na Ukrajine, aby sa bránili korenistými sprejmi alebo húkadlami a že nechať sa zabiť, než znásilniť je v niektorých prípadoch "hrdinský čin." Ako to môže pôsobiť na ženy, ktoré si prešli sexuálnym obťažovaním alebo znásilnením?

Perspektiva, kterou kardinál Duka nabídl, implikuje, že znásilněná žena je nečistá. Žena, která se raději nechala zabít, je podle něj obětí čistoty. To je z mého pohledu naprosto nepřípustná perspektiva.

Je správne upriamovať v tomto čase pozornosť na názory organizácii ako je Hnutie Pre život a predstavenstvo katolíckej cirkvi?

Myslím, že v tuto chvíli je to hodně důležité. Vidíme, že organizace tohoto typu prorůstají do struktur, kde se rozhoduje o budoucích zákonech. Členky tohoto hnutí jsou asistentkami poslanců a předseda je poradce náměstka ministra spravedlnosti. Můžou mít tedy podíl na tom, jak to bude vypadat se zákonodárstvím v České republice.

Niekoľko mesiacov dozadu vznikla v informačnom systéme diskusia o tom, že Masarykova univerzita propaguje reklamy hnutia pre život. Ako vnímate vhodnosť podobných reklám na akademickej pôde?

Nebyla to přímo propagace ze strany univerzity, nicméně dala této kampani prostor. Nepovažuji to za šťastné. Tato kampaň je velmi manipulativní, což univerzita asi ne moc dobře rozklíčovala. Míří totiž na studentky, které můžou být nechtěně těhotné. Hnutí Pro život manipuluje a snižuje prostor pro možnost volby. 

 

Další články o stisk online