Brněnští umělci proměnili bývalou Káznici v divočinu

Kultura

Brněnští umělci proměnili bývalou Káznici v divočinu
Tlupa zajíců v podání peformerů z divadelního spolku Dramrická jelita Foto: Veronika Lausová

Brno - Herci vytvořili ve čtvrtek unikátní divadelní instalaci Zvěř na Cejlu v Brně. V prostorách bývalé Káznice se desítky umělců ze sedmi divadel a spolků proměnili v různé zástupce zvířecí říše. Představení je důležitou součástí Roku zvěře v Káznici, který zaštiťuje umělecký ředitel a dramaturg Pavel Strašák.

Představení sjednocuje prvek celohlavových zvířecích masek, ale každé uskupení pojímá různé prostory v Káznici po svém. „Umělci mají společné zadání, dílo má celkovou režii, drží se některých jednotících linek, ale jinak je to hodně samostatné,“ potvrdil Strašák. Motiv zvěře vybral jako scelující princip, který na jednu stranu sjednotí, ale zároveň umožní, aby každá lokace byla samostatná.

Lidé mohli volně procházet prostory Káznice a u každé performance strávit libovolně dlouhou dobu. „Zvěř na mě působila nejprve velmi zvláštním až okultním dojmem, později jsem si začala všímat detailů a přemýšlet více nad obsahem a sdělením, které bylo dost otevřené interpretacím,“ popsala svoje pocity z představení návštěvnice Nicole.

Například umělci z divadelního spolku Dramatická jelita si pro svou performance vybrali tlupu zajíců. Tlupa zajíců se pohybuje v cyklech, ve kterých ztělesňuje bezvýchodnost situace i systém, z něhož není úniku. „Vycházeli jsme z toho, jakou podstatu má zajíc v hierarchii lesa, ve fungování v přírodě, navíc jsme to propojili s civilizační záležitostí,“ přiblížila představení režisérka Dramatických jelit Jana Vaverková.

Motiv zvěře měl dva inspirační zdroje. „Prvním bylo samotné téma zvěře, zvíře jako symbol, zvíře jako bytost i jako nějaký protiklad a zároveň součást člověka,“ popisoval Strašák. Druhá inspirace se váže k samotnému prostoru Káznice jako bývalého vězení. „Ať už je to ve světle místních historických událostí popisný odkaz na zvěrstva, kterých je člověk na člověku schopen, tak i principiálně hlubší motiv svobody a věznění, přirozenosti oproti kontrole, stádnosti oproti individualitě,“ doplnil Strašák.

Káznice je specifickým historickým prostorem, který je nyní spravován komunitou Káznice žije. Během roku se zde kromě prohlídek konají festivaly, koncerty, divadla a workshopy. Divadelní instalace Zvěř měla v Káznici premiéru 2. července.

Další články o stisk online