Divadlo na Orlí uvede tři nové opery. Studenti JAMU v nich popisují vážná témata zlehčené komickými prvky
Homepage
Brno - Tři nové inscenace Komorní opery Hudební fakulty JAMU diváci navštíví v Divadle na Orlí v týdnu od 12. listopadu. Trojice jednoaktových oper, které stvořili studenti Hudební a Divadelní fakulty ve spolupráci s festivalem Janáček Brno 2024 herci odehrají vždy najednou, protože je spojují jednotné scénické prvky a kostýmy.
První operou je Echó a Narcis, moderní ztvárnění klasického antického mýtu, kterou režíruje Martin Dostál. Skladatelka Kateřina Slaběňáková a libretista Vojtěch Balcar se v ní zamýšlejí nad otázkami komunikace a odcizení v digitální době. Narcis už není jen symbolem sebelásky, ale spíš člověkem, který za sebevědomím skrývá nejistotu. „Postavy prožívají různé problémy, hledají vztah k druhým, k sobě samým a u toho narážejí na různé překážky, ať už jsou to jejich vlastní limity, ale třeba taky strach nebo pochyby. Setkávají se taky s láskou, což je podle mě životní zkušenost, která je známá jak nám všem, tak byla známá v antice. I když to končí tragicky, tak doufám, že naše opera pobídne diváka k tomu, jak si najít tu svou cestu,“ popisuje autor libreta Vojtěch Balcar svou hru.
Opera Oliver se inspiruje dílem slavného neurologa Olivera Sackse. Skladatelka Kateřina Szymeczková a libretista Václav Alexa zavedou diváky do nemocnice, kde se setkává zdravotní klaun a vážně nemocný pacient. Navzdory těžkosti situace je opera naplněná humorem, který má sílu prozářit i ty nejtěžší okamžiky. „Už od začátku jsem věděl, že mi hrozí dvě nebezpečí, bylo by velice snadné sklouznout k lacinému citovému vydírání nebo k přehnanému až krutému humoru. Proto, abych udržel v rovnováze citlivost tématu a nadhled, který je pro situaci pacienta velice důležitý, zvolil jsem cestu minimalismu a místy i civilního herectví. Věřím, že právě díky tomu naše inscenace diváka citově zasáhne, ale zároveň mu dovolí se smát,“ vysvětluje režisér inscenace Vojtěch Orenič.
Ve třetí jednoaktovce Tvorování režisér Vladimír John uvede posluchače do světa hravé filozofie. Hlavní postavou je právě zrozený tvor, který hledá odpovědi na základní otázky života: Kdo jsem? Kam patřím? A co po mně zůstane? Operu plnou hlubokých úvah tvůrci proložili komickými prvky až absurdnem, součástí děje bude i sbor zpívajících brambor. „Použila jsem širokou škálu jak melodických, tak dynamických rytmů. Rozdělila jsem si text na části, ke každé jsem se postupně snažila vymyslet hudbu, která by vyjadřovala její atmosféru i postavy, které se v ní objevují. Mým záměrem bylo nejen vyjádřit význam slov, ale i to, co je skryto mezi řádky a všechny části opery propojit konkrétními opakujícími prvky dohromady,“ přibližuje skládání hudby její autorka Noemi Savková.
Libretisté z Divadelní fakulty a studenti Hudební fakulty na tvorbě oper pracovali dva roky. Kromě klasických nástrojů v představení zazní i elektrické kytary, bicí a theorba, velká basová loutna rozšířená o dlouhý krk s pražci a basovými strunami, na kterou zahraje student z Akademie z Katowic.