„Kordybánky“ či „picórové střevíce“, to jsou názvy obuvi na výstavě Boty.Odraz tradice

Kultura

„Kordybánky“ či „picórové střevíce“, to jsou názvy obuvi na výstavě Boty.Odraz tradice
Výstava Boty.Odraz tradice Foto: Klára Bašeová
GALERIE collections

Brno - Na výstavě Moravského zemského muzea, která bude probíhat do půlky dubna, si návštěvníci pustí i připravený playlist k výstavě přes QR kód na svém telefonu, anebo si vyrobí klíčenkovou botu na sobotním workshopu. Cílem výstavy je představit veřejnosti málo známý a dosud samostatně nevystavený fond tradiční a dobové módní obuvi ze sbírky Etnografického ústavu. Tím jsou inspirované tvůrčí výstupy studentek a studentů všech ročníků ateliéru Design obuvi Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

„Zda se budou studenti inspirovat materiálem, formou, způsobem řemeslného zpracování, výzdobnými prvky, příběhem nositele či celkovým dojmem z muzejního objektu, bylo zcela ponecháno na mladých designérech. Jediné pevné zadání znělo: vytvořit celý nositelný pár obuvi ve vlastním velikostním čísle autora, aby mohl boty sám otestovat,“ komentuje kurátorka výstavy, etnografka Gabriela Rožková z Moravského zemského muzea.

Na začátku z fondu obuvi Etnografického ústavu vybrali čtyřicet párů. Výběr byl realizován tak, aby nabízel mužské, ženské i dětské boty ze souboru tradiční i dobové módní obuvi. Kritériem při jejím výběru byla také regionální, materiálová, střihová a technologická rozmanitost.

„Chtěli jsme, aby studenti nehledali inspiraci v současných trendech, které jsou dostupné všude na internetu, ale inspirovali se minulostí a s ní spojenou tradicí. Dívali se na konkrétní exponát, který v sobě nese známky používání,“ vysvětluje kurátorka výstavy z Kabinetu teoretických studií Univerzity Tomáše Bati Helena Maňasová Hradská.

Na kolekci pracovali studenti bakalářského a magisterského studia po dobu tří až šesti měsíců, kdy si vždy vybrali svou inspiraci z řad dobové obuvi z různých období. Výsledkem jsou různorodá pojetí bot od minimalistických nazouváků až po vysokou, efektně šněrovanou obuv.

Brauchtum - Magdalena Křižková, inspirací pro boty byly střevíce z druhé poloviny 19.století patřící k tradičnímu lidovému oděvu žen německého etnika, které utvořilo malý jazykový ostrov na Vyškovsku.
Brauchtum - Magdalena Křižková, inspirací pro boty byly střevíce z druhé poloviny 19.století patřící k tradičnímu lidovému oděvu žen německého etnika, které utvořilo malý jazykový ostrov na Vyškovsku. Foto: Klára Bašeová

„Různorodost zvolených muzejních předloh i následných designérských realizací nám neumožnila řadit exponáty chronologicky či typologicky. Proto jsme se rozhodli, že prostor výstavy bude v jedné části ztvárněn jako situace, které se fiktivní nositelé vystavované obuvi, tradiční i designové, mohli či mohou účastnit. Za dějovou linku celé výstavy jsme vybrali téma hodové zábavy, jako společenské události, která byla a stále je oblíbená a propojila tak minulost s přítomností,“ popisuje spoluautorka výstavy Lucie Trejtnarová z Univerzity Tomáše Bati.

Vystavené boty koordinátoři doplnili o informace přibližující proces vzniku, cestu studentů od inspirace a návrhu až ke konkrétní realizaci, a o historické údaje k dobovým botám. Na výstavě nebude chybět ani dílnička pro děti, kde si budou moci poskládat střevíc, nebo vyrobit ozdobu na botu, kterou si návštěvníci mohou odnést domů.

„Projekt je přínosným počinem pro obě participující strany. Muzeu přináší možnost nových přístupů k výstavním realizacím, které jsou pak atraktivnější pro širší spektrum návštěvníků. Studentům a designérům zase umožňuje prezentovat nabyté znalosti a dovednosti,“ vyzdvihuje význam spolupráce generální ředitel muzea Jiří Mitáček.

Koutek s dílničkou pro děti, výrobou ozdob na boty a bannerem na vzkazy designerům
Koutek s dílničkou pro děti, výrobou ozdob na boty a bannerem na vzkazy designerům Foto: Klára Bašeová

 

Další články o stisk online