Recenze: Pokud máte v životě málo hádek, pusťte si Rozchod

Ilustrační obrázek. Foto: Beata Dudová

Po dvou úspěšných sériích podcastového seriálu Zkouškové vypustilo Radio Wave v březnu nový šestidílný seriál Rozchod. Ten láká na příběh mladé dvojice a jejího desetiletého vztahu bez „happy endu“. Je ale vůbec možné takový námět smrsknout do devadesáti minut tvořených převážně z dialogů pouhých dvou herců?

Podcast provádí posluchače zlomovými momenty mladého páru od prvotního seznámení, přes společné bydlení, líbánky až po založení rodiny. A nepříliš překvapivě končí rozchodem, ke kterému směřuje nespočet hádek. Dokumentaristka Denisa se tak zpětně prostřednictvím svých zvukových nahrávek pídí po tom, proč její vztah s Honzou nedopadl.

Otázkou ale je, jestli vůbec někdy dopadnout mohl. Denisa, usilující o Cenu Jindřicha Chalupeckého, je velmi zapálená do audio tvorby. Seriál se proto snaží navodit dojem, že si natáčí vlastně úplně všechno, co se kolem ní děje, dokud posluchač nezjistí, že tomu tak ve skutečnosti není. Některé zlomové okamžiky, například svatbu či narození a výchovu potomka, si můžeme akorát tak domyslet.

Samozřejmě že není možné nacpat do hodiny a půl vše, ale velké časové i prostorové skoky a pouze slovně zprostředkované události ubírají celému seriálu na uvěřitelnosti. Stejně tak v něm neslyšíme až na dvě drobné výjimky hlasy, které by patřily někomu jinému než hlavní dvojici. A to je prostě škoda, obzvlášť když ve Zkouškovým se to povedlo. Takhle navazuje poslech dojem, že pár žije na planetě Zemi dočista sám.

Kromě toho Denisa působí místy až hystericky, a hlavně si myslí, že ji nikdo nerozumí a ani vlastně rozumět nemůže, protože je přeci umělkyně. Nutno podotknout, že nepříliš úspěšná. Snad nebylo záměrem tvůrců z ní udělat pro posluchače sympatickou hrdinku, se kterou mohou soucítit. Svou vztahovačností si mohla totiž někoho získat jen stěží. A pak to množství hádek. V očích Denisy se totiž celý svět točí pouze kolem ní, vše si bere osobně a v konfliktech jak kdyby se přímo vyžívala.

Honzu, studenta z Brna, navíc už od samého počátku potřeba Denisy natáčet všechny zvuky kolem sebe štve. To mu nemůže mít nikdo za zlé, vzhledem k tomu, že ho jeho partnerka nutí třeba pořizovat záznam zvuku při vykonávání potřeby a nahrávání si neodpustí ani při sexu. Nezbývá nic jiného než se divit, že s Denisou vydržel tak dlouho. Ve skutečnosti by vztah totiž zkrachoval pravděpodobně mnohem dříve. Jenže podcast o dvouletém vztahu namísto desetiletého by možná nebyl už takové terno.

Ačkoliv byl v pár místech seriál vlastně docela milý a i velmi letmé promítnutí koronavirové pandemie určitě potěšilo nejednoho posluchače, v ději a zpracování má až příliš mnoho mezer. Denisa přiroste k srdci asi jen málokomu a postava Honzy není zrovna nějak zvlášť výrazná. Herecké dvojici Denisy Barešové a Jana Nedbala tak jejich pokusu o autentické ztvárnění desetiletého vztahu prostřednictvím hodiny a půl útržků zvuků a vyhrocených rozhovorů prostě nevěřím. Pokud vám v životě chybí hádky, pusťte se s chutí do poslechu. Jestli ale i pro vás podcastové seriály představují způsob odpočinku, Rozchodu se raději vyhněte obloukem.