Studenti by se o umělou inteligenci měli zajímat, říká učitel filmové tvorby Adam Faik

Rozhovory

Studenti by se o umělou inteligenci měli zajímat, říká učitel filmové tvorby Adam Faik
Adam Faik na SŠUM učí už 3 roky, filmové tvorbě se ale věnuje přes 12 let Foto: Jan Hladík
GALERIE collections

Brno - Umělá inteligence zatím dokázala vytvářet jen text, nepohyblivý obraz nebo zvuk. To by měl změnit nástroj Sora AI od firmy OpenAI, která stojí například za vysoce populárním chatbotem ChatGPT. Sora, kterou firma představila v polovině února, totiž dokáže vytvářet video na základě textového zadání. Učitel filmové tvorby na Střední škole uměleckomanažerské a filmař Adam Faik tento a podobné nástroje považuje za příležitost i hrozbu. „Umělá inteligence má v oboru už dnes řadu využití. V budoucnu by ale mohla způsobit to, že většina produkce bude průměrná,“ vyjadřuje Faik.

Jak vnímáte Sora AI a podobné nástroje umělé inteligence z pohledu filmové tvorby?

Na jednu stranu se těším, protože můj obor je především o kooperaci mnoha různých profesí, které musí dát dohromady finální dílo. Těším se na to, že bez těch pozic, jako je kameraman a tak podobně, které k filmové tvorbě patří, budu sám schopný udělat film na základě vlastního scénáře. Když mi ale scénář dokáže napsat ChatGPT, nabízí se otázka, do jaké míry budu v té chvíli potřeba v tom procesu já.

Jakými způsoby vy sám využíváte tyto nástroje?

Například ChatGPT je mi konzultantem. Dřív jsem si šel sednout někam s kamarádem scénáristou, kde jsme rozebírali různé věci ohledně hotového scénáře, teď je mi oponentem ChatGPT. Dává mi návrhy, jak se dají v textu různé věci vyřešit, nápady a tak dále. Ve stejném duchu se dá ChatGPT použít i pro výuku, třeba na vytvoření osnovy témat.

Jak k umělé inteligenci přistupují vaši studenti?

Když různé nástroje umělé inteligence představuji studentům, tak jsem v této oblasti podstatně dál než oni. Překvapuje mě, že v tomto ohledu je mladší generace mnohem konzervativnější, než jsem třeba já. V rámci výstupů, které jsem od studentů viděl, tak umělou inteligenci nijak výrazně nepoužili, alespoň ne v té vizuální stránce. Přece jen jsme ale teprve na počátku.

Zohledňujete nástroje umělé inteligence při výuce?

Studentům jednak radím, aby s umělou inteligencí komunikovali scénáře, stejně jako to dělám já. Ukázal jsem jim, jak k tomuto účelu využít ChatGPT a jak si vygenerovat kompletní scénář lusknutím prstu, popřípadě jak ho následně konzultovat. Na téma nástrojů umělé inteligence a co je s nimi možné už jsem měl i přednášku, především právě pro filmový obor, snažím se ale tohle téma vnést i do běžné výuky. V rámci jednoho pololetí mám alespoň jeden nebo dva dny, kdy si různé existující nástroje představíme a vysvětlujeme si, jak s nimi pracovat.

Měli by se studenti obávat, že je nahradí umělá inteligence?

Naposledy, když jsem se ve výuce na tohle téma zaměřoval, tak si myslím, že jsem studenty trochu demotivoval. Dostali určitě strach, když viděli, jaké jsou možnosti a co všechno se mění. Na druhou stranu jsou ale v dobré pozici. Mohou být jedni z prvních, kteří umělou inteligenci začlení do svých procesů a získají tak ohromnou výhodu. Teď mají prostor s těmito nástroji experimentovat, protože ještě nemají závazky. Důležité je ale vědět, kdy počkat a kdy se na ty nové nástroje naopak zaměřit. Technologie se velice rychle mění a být první nemusí být vždy výhra. Zajímat by se o tuto oblast ale měli určitě. Měli by vědět, co mohou čekat, kde by mohli narazit a jaké mají potenciální možnosti.

Jaký dopad by podle vás umělá inteligence mohla mít na váš obor?

První věc je podstatné zrychlení procesu. Když třeba zadám umělé inteligenci vytvoření scénáře na základě nějaké povídky, to, nad čím bych strávil tři dny, budu mít hotové za pár minut. A i když si to pak člověk musí projít, aby vše bylo tak jak má, zrychlení je pořád velké. Kromě rychlosti je ale důležité i to, že ten stroj se neunaví. Každý má nějaké limity, umělá inteligence ale nepotřebuje spát, nemá den a noc, nemá hlad, neunaví se. Může tak tvořit kdykoliv. Zároveň se bude snižovat počet lidí, kteří budou potřeba k vytvoření filmu, a samotná tvorba se stane dostupnější. Dle mého soudu ale nepříjemným důsledkem bude, že kvalita vzniklých děl bude klesat. Dostupnost ale přece jen neznamená, že danou technologii skutečně každý použije a nebo že ji použije kvalitně.

Promítají se do otázky užívání umělé inteligence i otázky bezpečnosti nebo etiky?

Vždy, když ukazuji studentům tyto nástroje, tak řešíme licenci. Každý z nástrojů ji má trochu jinou a především rozlišuje použití výsledného materiálu ke komerčním a nekomerčním účelům. V případě komerčního užití je potřeba zmínit, odkud daný materiál pochází. Obecněji je ale problém v tom, že v současné době nemáme žádný právní rámec, který by problémy s umělou inteligencí řešil. Vzniká navíc spousta podvodných aplikací, které od uživatelů získávají data. Studentům radím, aby využívali jen služby, které fungují už dlouho a jsou tak důvěryhodné.

Další články o rozhovor