Tragikomedie Karla Steigerwalda prozradí, Kdo sestřelil anděla
Kultura
Brněnské Divadlo Bolka Polívky uvede 23. dubna světovou premiéru nové tragikomedie Karla Steigerwalda Kdo sestřelil anděla (Voli slzy nepijí). V hlavních rolích se představí Boleslav Polívka nebo Cyril Drozda. Námětem hry je žonglování s pravdou a lží.
Brno - Novou divadelní hru Kdo sestřelil anděla (Voli slzy nepijí) napsal známý dramatik Karel Steigerwald brněnskému Divadlu Bolka Polívky na míru. Ve hře o střetu dvou světů v troskách civilizace se v rolích Vojáka a Filozofa, kteří se handrkují o pravdu a spravedlnost, představí Boleslav Polívka s Cyrilem Drozdou. V jediné ženské roli se střídají herečky Ivana Hloužková a Eva Salzmannová. Světová premiéra se odehraje 23. dubna. Kdo sestřelil anděla zjistí vzápětí i pražské publikum. Studio DVA uvede hru ve čtvrtek 5. května.
Lež, pravda a krutá legrace
Dva tuláci se sejdou v rozbořeném kostele. „Jeden čeká na udělení státní ceny, na soud nebo na obojí. Z druhého se vyklube soudce, který prvního odsoudí za činy páchané v minulosti, ačkoliv i on je páchal,“ představil Steigerwald základní myšlenku hry.
„Jsem takový přízemní hajzlík, který si o sobě myslí, že je filozof,“ směje se Cyril Drozda.
Hlavní postavy si společně vytvářejí nepochopitelné dějiny, které se jim mění pod rukama. Jejich vzpomínání popisuje autor jako cynické, útržkovité, zábavné a nepravdivé. Právě lež je podstatnou součástí představení. „Trendem dnešní doby je, že se lež vydává za názor,“ prohlásil režisér Břetislav Rychlík.
„Karlovy hry jsou plné pravdy, lží a kruté legrace,“ uvedla herečka Iva Hloužková.
Právě kvůli neustálé přítomností nepravd a skrytého humoru hra podle tvůrců není vůbec jednoduchá na interpretaci. „Postavy nevedou dialog, ale vzájemně se šacují, obracejí kapsy svých kostýmů naruby. Převracejí slova v ústech jako ochutnávači pokrmů u anděla smrti. Z toho bude vycházet inscenační klíč,“ rozvyprávěl se režisér.
Podle něj hra vypráví mimo jiné o prázdných rituálech lidí bez hodnot nebo lidství v troskách slavné kultury. Tuto atmosféru podpoří kulisy scénografa Martina Černého, který příběh přenese do prostředí rozbořeného kostela.
Neinspiroval jsem se Ukrajinou
Inspirací byl pro Steigerwalda malíř Marc Chagall. Díky němu se do hry dostalo téma Ukrajiny, ačkoliv byla dokončena už v prosinci roku 2021. „Chagall maloval to, co se dělo na Ukrajině. Neinspiroval jsem se východem, ale umělcem,“ vysvětluje autor.
V souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu se téma stalo ještě aktuálnějším a citlivějším. Podle slov Polívky autor ve „vizionářské“ hře předpověděl řadu věcí spojenou nejen s válkou, ale i s pandemií. Dalším citlivým tématem, o kterém hra pojednává, je bůh. „Já vím. O Bohu se sice nežertuje, ale může se o něm mluvit žertovně,“ nadhodil jeden z herců.
Hudební stránky představení se chopil David Rotter. Při tvorbě scénické hudby použil i některé netradiční hudební nástroje, které byly vytvořeny konkrétně pro Kdo sestřelil anděla. Některé texty písní, které na pódiu zazní, vzešly rovněž z pera Karla Steigerwalda.