Aby sme spoznali dobré písma, musíme ich mať napozerané, tvrdí typograf

Domácí

Aby sme spoznali dobré písma, musíme ich mať napozerané, tvrdí typograf
Grafické štúdium Bloomfield vypredalo lístky na prvú brniansku konferenciu grafických dizajnérov. Foto: Lucia Farkašová
GALERIE collections

Brno - Konferencia pre dizajnérov od dizajnérov prilákala do Brna grafikov z Česka aj Slovenska. Rečníci z odboru priblížili kolegom problémy, s ktorými sa pri svojej práci sami stretávajú. Program sa neobmedzil len na grafický dizajn, ale presiahol aj do oblasti animácie, marketingu a spracovávania dát.

V sobotu 19. novembra sa po prvýkrát konal cyklus prednášok Brno Bold, ktoré pokrývali všetky oblasti remesla od typografie po vizualizáciu dát, právo či animáciu. „Tiež sme dizajnéri, a tak sme program spravili tak trochu aj pre seba. Mali sme zároveň málo možností, ako sa s kolegami stretávať, tak sme si jednu sami vytvorili,“ vysvetlil dôvod vzniku Brno Bold Vít Rýznar, jeden z organizátorov a členov Bloomfield štúdia.

Prvý blok mal otvoriť typograf David Březina z brnianskej písmolejárne Rosetta Type Foundry s prednáškou Písmo ako základ vizuálneho štýlu, kvôli covidu sa však konferencie osobne nezúčastnil. Na poslednú chvíľu ale poslal video s nahranou prednáškou, a tak účastníci nakoniec neboli o nič ukrátení.

Březina nechal grafikov nazrieť do zákulisia svojej práce. „Musím vám to premietnuť šestnásťkrát zrýchlene, aby to nebolo nudné“ zasmial sa. Písmo na mieru a ladenie všetkých detailov môže zabrať niekoľko mesiacov až rok, záleží na zložitosti dizajnu. „Keď kreslím písmo, vykresľujem ho z kriviek. Nie vždy ale musí byť kreslené, niektoré sa skladajú z komponentov,“ vysvetlil Březina.

Rečník a typograf David Březina sa kvôli covidu pripojil online.
Rečník a typograf David Březina sa kvôli covidu pripojil online. Foto: Lucia Farkašová

To, že písmo je kľúčové pre každý vizuálny štýl a identitu značky, vie aj grafik Jakub Krištof, ktorý na konferenciu prišiel z Bratislavy. „Niekedy viem stráviť aj hodiny vyberaním správneho fontu, preto ma prednáška o ňom zaujala najviac,“ prezradil.

Vytvorenie fontu na mieru nie je lacná záležitosť, jeho cena sa môže pohybovať okolo päťsto tisíc korún. „Zároveň si typograf musí účtovať aj licenciu, čo je dvojnásobok práce, ak je licencia exkluzívna,“ upresnil Březina.

Rozpoznať dobré písmo môže byť ale pre neskúseného dizajnéra ťažšie. „Človek ho musí mať napozerané,“ hovorí Březina, podľa ktorého dizajnér nemusí typografiu študovať, ale stačí mu pozorovať. Rolu hrá aj skúsenosť. „Nejaké písmo môže byť veľmi pekné, ale po hodinách čítania môže pôsobiť otravne,“ dodal.

Na výbere písma si dáva záležať aj dizajnér Jaroslav Beňuš. „Dávam si veľký pozor na kvalitné spracovanie a dostatok rezov, podstatná je aj jednoduchosť,“ hovorí.

Konferenciu Brno Bold organizovali dizajnéri z brnianskeho štúdia Bloomfield, išlo o jej premiéru. Akcie sa zúčastnilo cez dvesto dizajnérov.

Další články o konference