Amatérští herci oživili loutky. V soutěži uspěl soubor z Jaroměře

Kultura

Brno - Brno hostilo festival amatérského loutkového divadla. Diváci dnes 6. dubna zhlédli pět představení. Některá soutěžila o postup na přehlídku Loutkářská Chrudim. Porotě se nejvíce líbila hra Tajemství staré čarodějnice. Spolek Maminy s ní proto vystoupí i na právě i na jednom z nejstarších loutkářských festivalů.

Na Krajské postupové přehlídce Loutka v Brně se představilo pět divadelních souborů. Akce se uskutečnila v lužáneckém pracovišti Legato. „Účastníci přijeli nejen z Brna, ale i z Jaroměře, Nedvědice nebo Uherského Hradiště. Někteří sem jezdí pravidelně. Letos jsme pozvali také profesionály z Mikro-teatro, kteří dělají bytové divadlo, aby svojí tvorbou inspirovali ostatní,“ řekl organizátor Tomáš Mohapl Doležal.

Podle věku cílové skupiny diváků se představení dělila do dvou bloků. Dopoledne do brněnských Kohoutovic dorazilo asi třicet rodičů s malými dětmi. Jako první jim matka s dcerou z rodinného divadla Domotřas zahrály Pohádku podle abecedního pořádku. Hlavní postavou byl krokodýl, který chtěl všechny sníst podle abecedy. Nakonec se z něj však stal vegetarián.

I když představení původně nemělo ambici soutěžit o postup na Loutkářskou Chrudim, porota jej nominovala do širšího výběru. Do něj se dostal také soubor Nosnost, který v odpolední části pro starší diváky předvedl komediální hru inspirovanou brněnskými sochami. Z širšího výběru později někteří amatérští loutkáři mohou postoupit na festival. V odpoledním bloku vystoupila ještě Divadelní společnost Čapek s představením Ubu se vrací.

Nejúspěšnější byl u porotců soubor Maminy. Jejich pohádka Tajemství staré čarodějnice vyzdvihovala dobrosrdečnou povahu nad krásnou tvář. „Při hodnocení je pro mě důležitý celkový dojem. Dívám se na výtvarné zpracování, animace, zvukový doprovod, posuzuji kvalitu hereckého výkonu. Zaujme mě, když si tvůrci vyrobí sami loutky a rekvizity,“ vysvětlil jeden ze tří odborných porotců Radomír Prokop. I to byl jeden z důvodů, proč uspěl soubor Maminy. Loutky a dekorace si totiž vyrábí sami.

Všichni herci se snažili o interakci. Nejvíce byly děti rozjívené při představení Vítr z plachet od profesionálních hereček z brněnského divadla Mikro-teatro. „Ještě nikdy jsme nehrály pro tak čilou skupinu. Po pětačtyřiceti minutách jsme se cítily, jako bychom vystupovaly čtyři hodiny. Těžko se nám držela kontinuita hry,“ povzdychla si jedna ze dvou účinkujících divadelnic Filipína Cimrová.

Představení, které zmiňuje, ukazovalo netradiční způsob práce s loutkou. V rámci akce mělo sloužit jako inspirace pro amatérské tvůrce. V příběhu loutka Emma objevovala různé emoce při plavbě po moři. „Nejdříve jsme představení zkoušely hrát bez loutky. Zjistily jsme ale, že emoce předváděné přímo člověkem, jsou pro děti mnohdy zatěžující. Když je znázorníme skrz loutku, je to stravitelnější,“ vysvětlila herečka.

Děti se zapojily do divadelního loutkového představení hereček z Mikro-teatro.
Děti se zapojily do divadelního loutkového představení hereček z Mikro-teatro. Foto: Klára Homolová

Kromě kulturního zážitku organizátoři z Legata připravili také dílnu, ve které si návštěvníci mohli vyrobit vlastní loutku. Vedla ji Dana Veselá, která je vytváří přes dvacet let v divadle Radost. „Správná loutka je taková, která se vám líbí. Její podstatu tvoří příběh. Ani multifukční super loutka nemusí být zajímavá, když za ní příběh není,“ uvedla. Dnešní výroba trvala asi deset minut. Protože děti po celou dobu hýbající se dřevěné postavy fascinovaly, výtvarnice loutku vymyslela tak, aby dokázala pokyvovat hlavou.

Loutka v Brně se uskutečnila pod záštitou brněnského Střediska volného času Lužánky. V pracovišti Legato se akce konala pošesté. Odpolední blok pro starší děti a dospělé vznikl kvůli tématům dvou posledních představení. Pravidelně se ale většina souborů zaměřuje na dětské diváky.

Další články o stisk online