Když hudba nezná hranic. Projekt JAMU zapojil studenty z osmi zemí

Kultura

Když hudba nezná hranic. Projekt JAMU zapojil studenty z osmi zemí
Závěrečný koncert projektu JAMU – RC Connections. Foto: Kateřina Slaběňáková.
GALERIE collections

Brno - Spolupráce mezi holandskou Royal Conservatoire The Hague a Janáčkovou akademií múzických umění v Brně spojila již pošesté studenty obou hudebních škol. První z koncertů soudobých skladeb proběhl v Brně, druhý o týden později v Nizozemí.

Mezinárodní projekt JAMU – RC Connections funguje na principu, kdy tři skladatelé z Brna a tři z Haagu komponují skladby pro šestičlenný ansámbl, jehož složení nástrojů se každým rokem mění. Letos zazněly zvuky klarinetu, saxofonu, trombónu, kytary, violoncella a cembala. Polovinu hráčů tvoří čeští, polovinu nizozemští interpreti. S nápadem, dát podobný projekt dohromady, přišel před osmi lety hudební skladatel Ivo Medek. „Tehdy jsme si s holandským skladatelem Martijnem Paddingem řekli, že by bylo dobré něco podobného vymyslet. Vstřícnost byla na obou stranách,“ vzpomíná bývalý rektor Janáčkovy akademie. Poslední dva ročníky projektu byly vzhledem ke koronavirové situaci zrušeny.

Během prvního týdne nácviku navštívili holandští studenti Brno. Zkoušky probíhaly každodenně v Divadle na Orlí. „Nejsem úplně zvyklý hrát soudobou hudbu, takže některé netradiční techniky byly docela náročné. Atmosféra během zkoušení byla ale skvělá a uvolněná. Myslím, že jsme si po lidské stránce všichni sedli,“ shrnul charakter zkoušek španělský saxofonista Diego Flamarique Unanua. Účastníci projektu byli letos osmi různých národností. „Po večerech nás brali studenti z Brna do místních hospod, kde nás seznamovali s českou kulturou,“ směje se skladatelka Ching Yeung, která je původem z Hong Kongu.

Týden zkoušek byl zakončen 17. února koncertem v aule JAMU, kde zazněly soudobé skladby nejrůznějšího charakteru, obohacené také o multimediálními nebo scénické prvky. „Podobnou kombinaci hudebních nápadů, jako využití rotopedu ve vážné hudbě, jsem ještě neviděla,“ popsala své dojmy divačka Saša Klinovská. Koncertu se zúčastnila také současná děkanka Hudební fakulty Barbara Maria Willi.

Následující týden se proces nacvičování přesunul do Den Haagu. Čeští interpreti na nově otevřené budově konzervatoře nejen zkoušeli s ansámblem, ale rovněž docházeli na konzultace s místními pedagogy. „Hodina s Timothym Dowlingem pro mě byla hrozně obohacující. Hráli jsme všechno, od jazzu po klasiku. Styl výuky byl v něčem úplně jiný a rozhodně si tady umím představit svůj Erasmus,“ uvedl trombonista David Derner. Výsledek dvoutýdenní spolupráce si mohli nizozemští posluchači vyslechnout v rámci závěrečného koncertu v pátek 25. února, kde zazněl stejný repertoár jako v Brně.

„Poznala jsem nové město, lidi i způsoby přemýšlení nad hudbou. Za týden jsem se naučila více než za půl roku ve škole,“ zhodnotila projekt cembalistka Vendula Galdová. Stejně jako ostatní studenti z Janáčkovy akademie doufá, že podobných spoluprací, nejlépe mezinárodního měřítka, bude v budoucnu přibývat.

Další články o koncert