Recenze: Film Gorbačov přináší vhled do života bývalého prezidenta

Kultura

Michail Sergejevič Gorbačov v dokumentárním snímku režiséra Manského Foto: Vertov SIA

Glasnost, perestrojka, rozpad Sovětského svazu, černobylská havárie. To jsou pojmy a události, které spojuje jedno jméno – Gorbačov. Jaký je jeho život nyní, více než třicet let po rozpadu Sovětského svazu, ke kterému došlo za jeho vlády? Do života devadesátiletého muže nám umožňuje nahlédnout film Gorbačov. Ráj, který vznikl pod taktovkou režiséra Vitalije Manského.

Michail Sergejevič Gorbačov, bývalý prezident Sovětského svazu, nositel Nobelovy ceny za mír a nepochybně důležitá osobnost minulého století nyní dožívá svá léta v ústraní na moskevském předměstí. Život tohoto nyní osamělého muže dokumentuje snímek ruského režiséra Vitalije Manského, který měl jako jeden z mála možnost setkat se s Gorbačovem v jeho domě a otevřeně hovořit o mnohých tématech.

Téměř dvouhodinový dokument zachycuje dialog mezi Gorbačovem a Manským. Skládá se z mnoha dlouhých a pomalu plynoucích záběrů, které podtrhávají obraz devadesátiletého muže, jenž doma v Rusku upadl v zapomnění. Vidíme Gorbačova takového jaký je - nic neskrývá, nic není přikrášleno. Sám hovoří o tom, že je nemocný a scény, kde s námahou přechází dům s pomocí chodítka nebo zápasí s postavením se z křesla divákovi ukazují, že léta života se na Gorbačovovi podepsala.

Intelektuálně je však bývalý státník stále čilý a v dialogu si počíná vcelku obratně. Mnoho otázek zodpoví, některým se však s tvrdohlavostí vyhýbá. Divákům se tak vykresluje portrét muže, který je stále socialista, obdivuje Lenina a trvá na tom, že rozpad Sovětského svazu není jeho vina. Vidíme, že Gorbačov moc dobře ví, že není pro ruský lid žádný hrdina, ale přesto stále doufá, že jednou budou jeho činy doceněny.

Celým filmem se prolíná Gorbačovův stesk po zesnulé manželce Raise. „Smáli se mi, že jsem pod pantoflem, ale já jsem to tak chtěl," vzpomíná na svůj vztah. Po její smrti pro něj prý život ztratil smysl. Ve velkém domě, který dostal od státu „na dožití" žije již dvacet let sám. Oba manželé byli částečně ukrajinského původu a Gorbačov si tak často v průběhu filmu začne prozpěvovat ukrajinské lidové písně, což ještě přidává na autentičnosti snímku.

Celkově film nabízí náhled do života a mysli tohoto osamoceného muže, který byl nepochybně významnou postavou 20. století. Teď už na něj ale málokdo vzpomíná a jeho jedinými společníky jsou kočka a pár přátel. Pomalé tempo dokumentu nemusí vyhovovat každému a film může být poměrně náročný na udržení pozornosti. Přesto se jedná o věrnou výpověď o životě muže, který v mnohém změnil svět.

Gorbačov. Ráj
Režie: Vitalij Manskij
Scénář: Vitalij Manskij