Recenze: Billy Summers je dobrý člověk a ještě lepší zabiják

Billy Summers je novým thrillerem z dílny Stephena Kinga Foto: Robin Fajmonů

Brno - Nový thriller z dílny mistra hororů Stephena Kinga představuje rozporuplnou osobnost bývalého vojáka Billyho Summerse. Kniha plná napětí vtahuje diváka do příběhů hlavních postav a neopomíná ani jejich minulost. Bez té by se jejich cesty jen stěží propletly…

Billy se jako bývalý odstřelovač dostal k práci nájemného zabijáka. Již od války v Íráku byl známý svou přesnou muškou a nikdy neminul svůj cíl. Je tedy nejlepším ve svém oboru, ale před každým výstřelem si musí promyslet podstatnou otázku. Je jeho cílem opravdu špatný člověk? Nyní se rozhodl odejít do důchodu, a tak jej čeká jen poslední prácička za dva miliony dolarů. Rozhodne se práci vzít a důkladně promyslet svůj útěk. Ne vše jde ale podle plánu. Cestu mu zkříží mladičká Alice a jeho zaměstnavatel místo výplaty vypsal odměnu na Billyho hlavu.

Stephen King se rozhodl vydat další nehororovou knihu a nešlápl vedle. Billy Summers je knihou s neobyčejnou poutavostí. Kniha se obešla bez nechutných scén, zato uhrane čtenáře plíživým napětím, které ho donutí i na chvíli přestat dýchat. Napětí rozráží příběh z vrahovy minulosti, kterou nám hlavní hrdina představuje formou knihy, kterou sám píše. Ano, tento literární kousek tak skutečně představuje samostatnou knihu v knize, což rozhodně není na škodu, pomineme-li, že kapitoly z vojenských útrap jsou místy až moc dlouhé a vytrhávají nás z aktuálního děje. Naštěstí nás do něj vždy rychle vrátí další zvrat na Billyho cestě za svobodou.

Kniha tedy představuje příběh staršího muže, jenž zápasí s otázkou, zda je dobrým člověkem i přes to, že zabíjí pro peníze. Jeho zápolení s ranami z minulosti oživí i příběh mladé slečny se Stockholmským syndromem, který mu na jeho cestě pomůže ukončit zápolení v otázce dobra a zla. Smířlivý konec nám nepoloží žádné další otázky, ale nechá nás v klidu s pocitem, že život plyne dál.