HaDivadlo na jeviště přivádí knihu ženy, kterou v divočině napadl medvěd

Kultura

HaDivadlo na jeviště přivádí knihu ženy, kterou v divočině napadl medvěd
Herečky Magdalena Straková a Magdalena Kuntová krouží kolem sebe na scéně a předávají divákům myšlenky v hlavě Nastassji. Foto: Lenka Čechová

Brno - Brněnské HaDivadlo uvedlo na jeviště knihu francouzské antropoložky Nastassji Martinové s názvem Věřit v šelmy. Premiéra se konala v úterý 7. května. K tématům této autobiografické prózy patří propast mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace, uvedla mluvčí HaDivadla Tereza Teerink Turzíková. Inscenaci připravila slovenská režisérka Júlia Rázusová, jedna z nejvýraznějších režijních osobností současné slovenské divadelní scény.

Antropoložku Nastassju Martin pro sepsání autobiografické prózy inspirovala událost, která se stala při jejím výzkumu na Kamčatce v srpnu roku 2015. Při putování krajinou ji napadl medvěd, útok s vážným zraněním přežila. Následná hospitalizace v ruských a francouzských nemocnicích ji přiměla k uvažování o rozkolu mezi myšlením západního světa a animistických národů, s nimiž se seznámila při svých výzkumných cestách na Aljašce a Kamčatce. Svou zkušenost popisuje v knize Věřit v šelmy, která v českém překladu Jany Bednářové vyšla v roce 2022 v nakladatelství Neklid. Jedná se o její první román, autorsky však podílela i na několika dokumentárních filmech o kamčatských Evenech, původních obyvatelích.

Premiéra inscenace Věřit v šelmy se v HaDivadle uskutečnila v úterý 7. května . První repríza se odehraje v rámci 30. ročníku Festivalu francouzské kultury Bonjour Brno ve středu 8. května s dřívějším začátkem od 17.30 a předcházet jí bude autorský úvod. Po třetí repríze, plánované na pátek 10. května, je možné zúčastnit se besedy s tvůrčím týmem.

Inscenace brněnského HaDivadla je stejně intimní jako zpověď v knize. Hlavní roli Nastassju zde představují hned dvě herečky. Jako odraz v zrcadle se pohybují kolem sebe. Mluví, ale ne spolu. Jako by interpretovaly myšlenky. „Nastassja v podání Magdaleny Strakové a Magdaleny Kuntové prochází nejen procesem zajizvení rány, kterou ze souboje s medvědem utržila. Vyrovnává se také s rozpory ve svém nitru a vyjednává s okolním světem o své pozici v něm. Přestože se jedná o text soustředěný na Nastassju, v příběhu ji k vnitřní svobodě přibližují především vztahy. Proto ji i v naší inscenaci doprovází medvěd, matka, lékaři a lékařky a také evenská rodina, s níž ji pojí hluboké přátelství navázané díky výzkumu,“ přibližuje práci na inscenaci dramaturgyně Anna Prstková. Z ansámblu HaDivadla jsou v inscenaci Věřit v šelmy také k vidění herečka Simona Peková a herci Jáchym Sůra a Jiří Miroslav Valůšek.

Scéna jemně spojuje hudbu, světla, prostředí a hlasy hereček Strakové a Kuntové do jednoho celku. Za každým pohybem se skrývá víc než současnost čekárny. Na její čelisti vede západní chirurgie dialog se sibiřským medvědem. Nastassja prochází zkouškou důvěry vůči ruskému implantátu i vůči západní psychologické péči. Tvář poznamenaná cizími drápy, změněná k nepoznání, otevírá cestu k vnitřní proměně a hledání meziprostoru.

Autorkami dramatizace pro HaDivadlo jsou dramaturgyně Anna Prstková a Júlia Rázusová, která se pod inscenací podepsala i jako režisérka. Jde přitom o vůbec první setkání této slovenské režisérky s brněnskou scénou, čeští diváci ji nicméně mohou znát pro její spolupráci s olomouckým Divadlem na cucky (Zkáza totálního myšlení, 2021) či Městskými divadly pražskými (Galapágy, 2022). „Nastassja Martin píše o pomezí, okraji, liminalitě, o hraniční oblasti, mezisvětí, tedy o prostoru, kde podstupujeme riziko narušení, proměny. Mezi mlhou, neurčitou formou, kamčatskými břízami, v chodbách pařížských nemocnic se kromě studené války zdravotnických systémů otevírá velmi současná, osobní a křehká výpověď. Tento introspektivní prostor přináší nejistotu jako nástroj k hledání odolnosti a odvahy na cestě k novému životu. Právě proces zotavování se v podobě performativní výpovědi provokuje náš inscenační tým k hledání jeho jevištní podoby,“ vysvětluje Rázusová.

Na Slovensku je Rázusová jednou z nejvýznamnějších režijních osobností současnosti – iniciovala mimo jiné vznik Prešovského národného divadla, nezávislého uskupení, které po devět let umělecky vedla. Je též mnohonásobnou laureátkou ocenění Dosky a nositelkou Grand Prix festivalu Nová dráma. V HaDivadle se režijně ujímá mimořádně citlivého tématu hranic mezi osobní zkušeností a politikou těla a perspektivou antropologického výzkumu nahlíží otázky jinakosti a národní identity.

Francouzská antropoložka a spisovatelka Nastassja Martin (1986) se ve své výzkumné práci zaměřuje na severské kultury, pobývala například na Aljašce a Kamčatce. Zabývá se překládáním mezi myšlením a vnímáním západního světa a animistickou praxí národů žijících v přímé závislosti na svém okolí. „Když zmizela elektřina, vrátil se svět duchů,“ tak ve Věřit šelmy popisuje Nastassjina evenská přítelkyně Darja kolaps Sovětského svazu. Svou praxi pojímá Martin mezioborově. Jako antropoložka se nepovažuje za nestrannou nositelku „objektivity“ a za poslání antropologie považuje dávat hlas různým způsobům bytí ve světě a ukazovat jejich politický obsah.

K práci na inscenaci byl přizván Ian Mikyska, hudební skladatel a intermediální umělec. S prací pro divadlo má již zkušenosti – v minulosti komponoval například pro Národní divadlo, Divadlo Husa na provázku či Divadlo Na zábradlí. Scénu a kostýmy pro inscenaci připravuje scénografka a kostýmní výtvarnice Lucia Škandíková, která má za sebou spolupráci s významnými divadelními osobnostmi na domácí i zahraniční scéně.

Další články o divadlo