Ôsmy ročník festivalu Prototyp prepája umenie a umelú inteligenciu

Domácí

Ôsmy ročník festivalu Prototyp prepája umenie a umelú inteligenciu
Na plátne je premietnutý obrazok toho ako umelá inteligencia si predstavuje samú seba. Foto: Benjamín Redaj
GALERIE collections

Brno - Zahajovací večer festivalu Prototyp, ktorý spája umenie, vedu a techniku, sa tento rok konal v kreatívnom centre KUMST. Ôsmy ročník festivalu prepája umenie s umelou inteligenciou. V rámci večera prebehla aj vernisáž dvoch výstav, ktoré budu verejnosti dosupné až do 6. novembra. V rámci festivalu vznikne taktiež expozícia vo Vodojemoch, ktorá bude dostupná od 4. až do 6. novembra.

„Festival Prototyp prepája vedu, umenie a technológie, a vďaka tomu môžem privítať výstavu, ktorá sa venuje umelej inteligencií a umeniu,“ povedal jeden z organizátorov Ján Machát. Následne prebrala slovo kurátorka výstavy Jana Horáková, ktorá taktiež pôsobí na Masarykovej univerzite. „V súčasnej dobe je umelá inteligencia veľmi populárny fenomén. Nás to zaujalo, keďže sa dlhodobo venujeme umeniu nových médií. O tomto type umenia nevieme takmer vôbec nič. Znalosti získavame sledovaním procesov, skúmaním nástrojov a databáz obrázkov, ktorými boli tieto diela vygenerované,“ uviedla Horáková.

V rámci programu sa konajú dve výstavy, ktoré budú verejnosti dostupné až do 6. novembra. Na prvé výstave AI ART sú prezentované obrazové výtvory českej komunity. Tá sa venuje generovaním obrázkov pomocou umelej inteligencie. Ďalšie pop-up výstava Brno – Hongkong sa okrem Brna odohráva taktiež v galérií PRÉCÉDÉE v Hongkongu. Túto výstavu predstavuje nové výskumné centrum CAAR – Center for Artificial Art research. Jeho cieľom je skúmať umelecké formy vytvorené v spolupráci človeka a umelej inteligencie.

Tieto obrázky vytvorili český tvorcovia pomocou nástroja na generovanie obrázkov Midjourney, v priebehu troch týždňov.
Tieto obrázky vytvorili český tvorcovia pomocou nástroja na generovanie obrázkov Midjourney, v priebehu troch týždňov. Foto: Benjamín Redaj

Umelá inteligencia má aj svoje temné stránky. „Dnes môže umelá inteligencia nami veľmi ľahko manipulovať. Blíži sa doba, kedy dezinformačné správy nebudú písať ľudia, ale budú ich písať stroje a tie správy budú tak presvedčivé, že ich nebudeme vedieť rozpoznať. Už teraz máme technológie, ktoré dokážu vyprodukovať kvalitné videá ľudí, kde hovoria o niečom, napriek tomu, že nikdy nič nepovedali. Máme tiež technológie, ktoré dokážu napísať texty, ktoré nikto nikdy nenapísal. Takže tá polarizácia, ktorá sa dnes deje v spoločnosti bude horšia,“ povedal tvorca jedného z diel Peter Ludwig.

O tom, čo to je AI, a ako sa využíva v umení, bližšie vysvetlila kurátorka Jana Horáková. „AI, umelá inteligencia, je najnovšia forma počítačom generovaných obrazov, zvukov a textov. Ak chcete také dielo vytvoriť je zásadné si určiť, z akej databázy obrazov budete čerpať. Počítač nimi prechádza a analyzuje ich. Na základe toho si vytvárá reprezentáciu týchto obrázkov. Snaží sa v nich zachytiť rôzne vlastnosti objektu na danom obrázku a hľadá tam rôzne pravidelnosti, napríklad v jase, ostrosti, tvaroch. Týmto spôsobom sa učia o ľudskej vizualite,“ vysvetlila.

Súčasťou výstavy je aj krátky film Rabínův sen od Kariny Kazariny. Dej tohto filmu je alternatívnym pokračovaním povesti o Golemovi. Autorka pri jeho tvorbe zapojila technológiu umelej inteligencie vo všetkých etapách produkcie. Dielo je výsledkom spolupráce človeka a stroja, kde bol kladený dôraz na maximálne využitie umelej inteligencie a na minimalizácii zásahu človeka. Námet filmu bol taktiež zvolený zámerne. „Behom spracovania konceptu filmu som vybrala tematiku Golema z niekoľkých dôvodov: Golém je symbolom výskumu oblasti umelej inteligencie a zároveň je to populárny námet k spracovaniu audiovizuálnych diel v Českej republike. K spracovanie daného filmu ma inšpirovalo dielo Jana Pokorného unstoPEPPAble. To sú rozprávky generované umelou inteligenciou na námet televízneho seriálu Peppa Pig. Zároveň som čerpala inšpiráciu zo svojej bakalárskej práce, kde som skúmala prípady súčasného využitia umelej inteligencie vo filmovom priemysle v rôznych etapách produkcie,“ povedala Karina Kazarina.

Karina Kazarina je absolventkou bakalárskeho študíjneho programu Teorie interaktívnych médií na Masarykovej univerzite. Film Rabínův sen je výsledkom praktickej časti jej bakalárskej diplomovej práce pod názvom Využítie AI technológii vo filmovej tvorbe.
Karina Kazarina je absolventkou bakalárskeho študíjneho programu Teorie interaktívnych médií na Masarykovej univerzite. Film Rabínův sen je výsledkom praktickej časti jej bakalárskej diplomovej práce pod názvom Využítie AI technológii vo filmovej tvorbe. Foto: Benjamín Redaj

Organizátor Jan Machát bol prekvapený z množstva ľudí, ktorí mali záujem sa podieľať na tvorbe obrázkov. „Aj ľudia, ktorí nie sú umelci nám poslali mnoho obrázkov. Takže tá myšlienka, že umelá inteligencia nenahradí tu kreativitu, najmä v ilustrácií a grafike, sa teraz ukazuje ako nepravdivá. V momente, keď sa človek naučí pracovať s tou aplikáciou a zadáva tam tie správne príkazy, tak si ho následne môže zväčšiť, prepracovať, znova vygenerovať až dokým nedosiahne žiadaného výsledku. Tak dokáže generovať veci, ktoré by sám nedokázal,“ povedal.

Po vernisáži mali návštevníci možnosť si pozrieť módne vystúpenie z dielne študentov Ekotextil designu. Ich vystúpenie začalo videom a následne sa davom prechádzali okolo návštevníkov v oblečení, ktoré spolu s ich vystúpením prepájalo KUMST s Vodojemami. Tam sa bude odohrávať druhá časť výstavy, ktorá bude dostupná od 4. novembra do 6. novembra. Budú tam rôzne umelecké a svetelné inštalácie, videoprojekcie, sochy a mnoho ďalších.

Prezentácia a módne vystúpenie z dielne študentov Ekotextil design.
Prezentácia a módne vystúpenie z dielne študentov Ekotextil design. Foto: Benjamín Redaj

Ďalším bodom programu bol koncert brnenskej kapely Himalayan Dalai Lama so sprievodom spanilej violončelistky Terézie Kovalovej a po nich nasledovala djka Suz. Po celý večer mali návštevníci taktiež možnosť si zakúpiť nejaké nápoje alebo niečo na zub.

Další články o umění