V brněnském Domě umění rozkvétají Zahrady mnicha Rabinoviče

Kultura

V brněnském Domě umění rozkvétají Zahrady mnicha Rabinoviče
Dílo Viktora Pivovarova je typické svou osobitou poezií. Každou zahradu spojuje specifický námět, variace či atmosféra. Foto: Beata Dudová
GALERIE collections

Dílo výtvarníka Viktora Pivovarova láká Brňany po rocích příprav do Domu umění. Výstava provede návštěvníky zahradami rozkoše i smutku.

Brno – Nové malby, umělecké cykly i sochy ruského výtvarníka Viktora Pivovarova v podání jeho alter ega. To přináší návštěvníkům od 6. dubna výstava Zahrady mnicha Rabinoviče, která zaplnila prostory Domu umění města Brna, a to včetně těch venkovních. Zájemci tak mají až do 3. července možnost procházet se tematickými „zahradami“ tvořenými umělcovými obrazy převážně z nových cyklů tvorby.

Pivovarov pracuje v Zahradách mnicha Rabinoviče se základní paletou barev, geometrickými tvary a motivy imaginárních rostlin. Výstavu tvoří celkem sedm „zahrad“ a každou z nich spojuje specifický námět, variace či atmosféra. První z nich, Hudební, přivítá zájemce hned v přízemí budovy. Další pak pokračují ve výstavních sálech v patře.

„Samotný prostor Domu umění Viktora velmi inspiroval. Obrazy tak vytvořil z velké části přímo pro tuto výstavu,“ vysvětlila dcera umělce a kurátorka výstavy Máša Černá Pivovarová. Pouze jeden z výstavních sálů je proto věnovaný starším dílům. Dílo má přesah až do přilehlého parku Koliště, kde teď stojí Pivovarovy vůbec první rozměrné sochy.

„Nejsem autorem této výstavy. Vznikla ve spolupráci s Mnichem Rabinovičem,“ komentoval umělec. Ústřední námět alter ega Mnicha Rabinoviče, skrze něho Pivovarov díla vytvořil, se v jeho tvorbě objevuje už od roku 2006, kdy na desetimetrovém svitku zachytil schéma mnichových zahrad. Výtvarník se k námětu později vrátil a zaměřil se na fenomén zahrady jako ekvivalentu ráje.

Právě nová řada maleb tohoto souboru tvoří současnou výstavu a zároveň dala vzniknout jejímu názvu. „Postava Mnicha Rabinoviče je ale svým způsobem paradox. Má židovské jméno, ale židé žádné mnichy nemají,“ doplnil Pivovarov.

Počáteční přípravy začaly už před šesti lety, především ale kvůli koronavirové pandemii se značně protáhly. „Díky tomu mohl ale Pivovarov vytvořit některá nová díla přímo pro tyto prostory,“ komentovala ředitelka Domu umění Terezie Petišková. „Samozřejmě jsme zvažovali i to, jestli je vhodné v momentální situaci pořádat výstavu výtvarníka pocházejícího z Ruska,“ podotkla kurátorka Černá Pivovarová.

Viktor Pivovarov se narodil roku 1937 v Moskvě a patří k významným zakladatelům moskevské konceptuální školy. V počátcích své tvorby byl ilustrátorem dětských knih, od sedmdesátých let se věnuje volné tvorbě. V roce 1982 trvale přesídlil do Prahy, rok poté, co se oženil s českou historičkou umění Milenou Slavickou. Svá díla vystavuje nejen v Česku, ale také v zahraničí. Zastoupen je tak například v londýnské Tate Gallery.

Další články o kultura