Brněnský festival loutkového divadla zaznamenal nečekanou účast

Kultura

Brněnský festival loutkového divadla zaznamenal nečekanou účast
Rudolf Hancvencl hrající loutkové představení Robinson. Foto: Tereza Staňková

Brno - Netradičně pojatá Červená Karkulka či desetiminutové představení s loutkami schovanými ve stínech, jejichž příběh dětem zprostředkovává vypravěč. To jsou jen dvě ze šesti představení, která mohli diváci vidět v sobotu 9. března na festivalu amatérského loutkového divadla Loutkotoč, který pořádala brněnská Soukromá mateřská a základní škola Rozmarýnová.

V České republice funguje více než tři sta amatérských divadelních souborů. Devátého ročníku festivalu Loutkotoč se zúčastnilo pět z nich, a to soubory z Brna, Uherského Brodu, Jablonce nad Nisou, Nového města na Moravě a Poniklé. Loutkové divadlo je neodmyslitelnou součástí české divadelní tradice, a proto byl v roce 2014 zapsán do Seznamu nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky.

Festival se uskutečnil od deseti hodin ráno až do pozdního odpoledne. Dopolední představení byla určena spíše menším dětem, zatímco odpolední těm starším, od sedmi let. „Tato představení jsou už komplexnější, a proto více baví i rodiče,“ vysvětlil ředitel školy Radomír Prokop. Představení pro menší děti přivezl například soubor Divadlo Brod. Na jevišti vystoupil s  klasickou pohádkou o Červené Karkulce pro děti už od tří let. „S dětmi jsem tady už druhý rok. Obě jsou opravdu živá, ale tady sedí a ani nedutají,“ řekla Andrea Pospíšilová, která na festival přišla se svými dvěma potomky.

Představení Divadla Brod vyprávělo klasickou pohádku, která však nabídla i interaktivní prvky. „Děti prakticky řídí příběh a my je necháváme, protože znají pohádku lépe než my. Navíc vždy přidáme pár vtipů pro rodiče,“ okomentovali autoři a herci Lenka Sasínová a Roman Švehlík. Dvě představení pro děti od sedmi let zahrál Rudolf Hancvencl. „Povoláním jsem stavební dělník, ale loutkové divadlo je mým koníčkem už asi dvanáct let,“ uvedl. Svá vystoupení doprovázel i hrou na kytaru a písničkami.

Divadlo Barka poskytuje prostor spíše amatérským akcím, jakou je tento festival. Jedná se o menší prostor s kapacitou přibližně sto čtyřicet míst. „Divadlo Barka jsme vybrali hlavně kvůli jeho komornosti, která je pro loutkovou inscenaci zásadní,“ vysvětlil Prokop. Účast pořadatele tento rok překvapila, museli divákům přistavit další židle, ale i tak někteří seděli na zemi. „Takovou účast jsme ještě nezažili. Letos přišlo na dopolední představení více než dvě stě diváků,“ doplnil Prokop.

Festival je financován hlavně ze sponzorských darů, které škola obdrží, a případně z rozpočtu školy. „Vstupné je dobrovolné, ale stejně se vždy něco málo vybere. To pak použijeme na zaplacení pronájmu divadla,“ objasnil Prokop. Výdaje za tento jednodenní festival se běžně pohybují okolo padesáti tisíc korun.

Program festivalu se každý rok obměňuje, hrají se vždy jiná představení, ale výběr souborů, který zařizuje osobně Radomír Prokop, je velmi podobný. Ředitel školy zároveň vybírá i konkrétní představení na základě vlastní zkušenosti. „Během roku navštěvuji amatérské festivaly a hodnotím, co se mi líbí a co ne,“ objasnil Prokop. Příští rok slaví festival kulatiny, a tak organizátor plánuje určité novinky. „Chtěli bychom konání festivalu rozšířit na dva dny, tedy na celou sobotu a přidat nedělní dopoledne,“ odhalil Prokop. Také plánuje zavést místenky, aby si festival udržel komorní atmosféru.

Další články o divadlo