Vernisáž prepojila archeológiu s konceptuálnym umením
Domácí
Brno - Na nádvorí Pražákového paláca sa vo štvrtok večer začali postupne zhromažďovať návštevníci vernisáže Valoch a Valoch. Išlo o slávnostné zahájenie výstavy, ktorá na príbehu otca Karla Valocha a jeho syna Jiřího Valocha skúma vzťah medzi archeológiou a konceptuálnym umením.
Karel Valoch sa preslávil nálezom pozostatku neandertálca v jaskyni Kůlna v Moravskom krase. Pri jeho výskumoch mu asistoval jeho syn Jiří, ktorý pomáhal s dokumentáciou a zakresľoval nálezy. „Vedel som, že archeológií sa nemôžem venovať, nikdy by som v tom nebol tak dobrý ako môj otec,“ poznamenal Jiří Valoch. Popri asistencií jeho otcovi sa venoval poézií a fotografií.
Pri slávnostnom zahájení mal príhovor riaditeľ Moravskej galérie Jan Press, riaditeľ Moravského zemského múzea Jiří Mitáček, architekt výstavy Tomáš Svoboda a aj kurátori výstavy Ondřej Chrobák, Petr Ingerle, Miroslav Maixner a Jana Písaříková. Vo svojom príhovore hovorili o tom, ako výstava vznikla a taktiež aj o vzťahu archeológie a konceptuálneho umenia.
„Konceptuálne umenie nemalo ambície vytvárať iba sochy, ale akciu, udalosť v krajine, ktorú zdokumentovalo. Dokumentovali sa aj archeologické objavy a my tieto dokumenty porovnávame. Zaujímavé je, že Jiří fotografoval dokumenty výskumu tým istým fotoaparátom, akým fotil aj svoje umelecké diela,“ povedal Chrobák.
Po zahájení mali zúčastnení možnosť si prejsť výstavu a tak sa na vlastné oči presvedčiť o vzťahu medzi archeológiou a konceptuálnym umením. Výstavu tvoria fotografie, zápisky, dokumenty, a aj archeologické nálezy z obdobia šesťdesiatych až osemdesiatych rokov minulého storočia. Návštevníci okrem toho uvideli aj diela ďalších českých a zahraničných autorov, v ktorých tvorbe je taktiež možné odsledovať podobnosti medzi umením, prehistóriou a archeológiou.
Vernisáž hudobne sprevádzal Jiří Suchánek. Pri jeho improvizovanom vystúpení používal nástroje, ktoré si sám zostrojil. „Základom je, že zvuk, ktorého hlavným zdrojom je agátový klát so zabudovanými mikrofónmi, nahrávam na looper, čo je zariadenie na nahrávanie, prehrávanie a vrstvenie zvuku. Pri dotyku agátového klátu, mikrofóny zachytávajú zvuk a tak mi vznikne úsek audia, s ktorým pracujem v looperi, kde ho zrýchľujem alebo spomaľujem, a následne si to zaznamenávam. Takto si nahrávam rôzne úseky audia a následne ich vrstvím,“ povedal Jiří Suchánek.
Suchánek mal od detstva vzťah k hudbe ale profesionálne sa jej začal venovať až na prelome tisícročia, počas štúdií na Fakulte výtvarných umení na VUT. Zameriava sa najmä na zvukovo-svetelné inštalácie, ktoré sú zvyčajne interaktívne a umiestnené v prírodných alebo verejných priestoroch.
Pre verejnosť bude výstava dostupná až do 27. augusta nasledujúceho roku, pričom základné vstupné je sto korún, znížené päťdesiat korún a rodinné stodeväťdesiat.