Konference Women in art se zaměří na to, jaké je být matkou umělkyní

Kultura

Konference Women in art se zaměří na to, jaké je být matkou umělkyní
Panelová diskuze loňské konference Women in art, která se zaměřila na téma nepoměru mužů a žen v umění. Foto: Tereza Fojtová

Brno - Na otázku mateřství a rodičovství žen v umění se zaměří druhý ročník konference Women in art, kterou pořádá kulturní centrum Co.labs. Dvoudenní program odstartuje ve středu 17. dubna v deset hodin dopoledne, pokračovat bude ve čtvrtek 18. dubna v kreativním centru Kumst. Pořadatelé akce si pro zájemce připravili konferenční panely s českými i zahraničními hosty a hostkami, vzdělávací workshopy, masterclasses nebo open mic. Cílem konference je otevření debaty o problémech, na které rodiče – zejména matky – v kulturním a kreativním sektoru naráží, zároveň také představení příkladů dobré praxe z Česka i ze zahraničí.

Podle členky výkonného a uměleckého vedení Co.labs Alexandry Bolfové je konference určená nejen pro umělkyně a umělce, ale i pro širokou veřejnost, kterou zajímá, jak skloubit uměleckou profesi s výchovou a péčí o děti. Součástí programu je několik akcí – například divadelní představení inscenace Cukrová vata: Party Is Over slovenského Divadla NUDE nebo nahrávání nové epizody podcastu Pay Gap zaměřené na ženy v umění.

„V obou případech – inscenace i podcastu – bude téma rodičovství a mateřství akcentováno v širších společenských souvislostech. Divákům to může přinést spoustu zajímavých podnětů, které jim ve výsledku mohou pomoct začít vnímat tuto problematiku v širších souvislostech, a především jako plnohodnotnou součást našich životů a společnosti,“ sdělila Stisku Bolfová, která věří, že konference pomůže rozproudit diskuzi o potřebách rodičů, a především matek, v kulturním a kreativním sektoru.

Kariérní poradkyně a zároveň jedna z autorek podcastu Pay Gap Lucie Václavková poukazuje na to, že překážky, kterým ženy napříč různými pracovními sférami čelí, jsou velmi podobné. Pro kulturu je nicméně specifická větší míra nejistoty, protože práce v tomto odvětví je často financovaná z grantů nebo jde o dočasnou spolupráci a práci na dohodu. Podle Václavkové je problematické i to, že česká společnost považuje kulturu za zbytnou, což se nejvíce projevuje v případech, kdy dochází ke škrtům ve veřejných financích a k propouštění.

„Kulturu ani umění lidé nedělají pro zábavu. Pokud se tomu chcete věnovat, musíte být profesionálové, kteří potřebují mít pro svou práci a udržitelnost svojí kariéry slušné podmínky,“ vysvětlila Václavková. Poukázala také na to, že stávající systém rodičům umělcům neposkytuje větší institucionální zázemí, které by jim pomohlo lépe skloubit pracovní a rodinný život. „Když jako umělec pracujete na dohodu a vaše práce vám nenabízí stabilní podmínky, je náročné plánovat jakýkoli rodinný život,“ dodala kariérní poradkyně.

V rámci vzdělávacích přednášek na konferenci vystoupí advokátky Pavla Nečasová a Hana Krajčíková se svým projektem Law4art, který poskytuje právní pomoc lidem z uměleckých profesí. „Sama jsem byla v situaci rodiče, který chtěl na rodičovské podnikat. Nikde jsem nenašla přehledně a systematicky zpracované, jak to v takové situaci funguje s ohledem na povinné odvody a daně. Proto jsem si to nastudovala sama. Stálo mě to i jako právničku nemalé úsilí a chtěla jsem toho ostatní rodiče ušetřit,“ uvedla Krajčíková. Dvojice advokátek přiblíží a vysvětlí pojmy mateřská, rodičovská a otcovská dovolená, kdy a jak si mohou pečující rodiče přivydělat nebo co všechno obnáší zaměstnání na živnostenský list.

Pořadatelé konference se rozhodli letošní ročník věnovat tématu mateřství a rodičovství v kreativním a kulturním sektoru, protože ho považují za aktuální a chtějí reagovat na současnou poptávku ze strany umělců. „Uvědomujeme si, že kultura má v této oblasti velké mezery. Korporátní společnosti jsou v tématu inkluze směrem k matkám a rodičům mnohem dále než kulturní instituce,“ dodala Bolfová.

Další články o kultura