Recenze: Kosti v srdci, aneb Colleen Hooverová opět nezklamala

Kosti v srdci je nová kniha autorky Colleen Hoover. Foto: Lucie Všianská

Brno - Kosti v srdci, novinka od světoznámé autorky Colleen Hoover. Dva hlavní hrdiny knížky spojuje láska k východům slunce, smutný životní osud a tajemství, která skrývají před ostatními, i před sebou navzájem. Jak už je u této autorky známo, její knížky vyvolávají emoce a soucit nad těžkými příběhy jejich postav. Tato novinka není výjimkou.

Heart Bones neboli Kosti v srdci je už víc než dvacátou knihou autorky Colleen Hoover. Autorka v posledních letech zažívá vzestup díky knižním komunitám na Tiktoku, které oslavují její knihy pro jejich silné příběhy a skvělé postavy. V Česku její tvorbu vydává young adult nakladatelství Yoli, a ujalo se tak i této novinky. Knihu Kosti v srdci vydalo s původní obálkou, a ačkoliv ji knihkupectví zařazují obecně do literatury pro mládež, nakladatelství se rozhodlo pro doporučený věk 15+.

Kniha má velmi silný úvod, který nejspíš v několika stránkách pro mnoho lidí rozhodne, jestli tento příběh bude něco pro ně, nebo ne. Hlavní hrdinka Beyah nachází svou matku mrtvou v přívěsu, kde společně bydlí. Nemusí moc přemýšlet, aby zjistila, že příčinou smrti bylo předávkování drogami. Beyah však matku příliš nelituje, přece jen jí závislostí způsobila mnoho trápení a Beyah se musela sama postarat o své přežití.

Majitel přívěsu neváhá a přikáže Beye, aby se co nejdříve odstěhovala, protože není plnoletá a nemůže s ním podepsat nájemní smlouvu. Jí tak nezbývá nic jiného než se spojit se svým otcem, který žije v jiném státě a několik let se neviděli. Stěhuje se k němu a její život se tak obrací o 180 stupňů. To však neznamená, že je všechno vyřešené, spíš naopak.

Beyah si u otce v Texasu musí zvykat na nové prostředí, svou nevlastní sestru, ale i kluky, kteří se stále motají okolo a snaží se získat její pozornost. Brzy se seznamuje se Samsonem, klukem, který však skrývá ještě více kostlivců ve skříni než Beyah, a všem je nejspíš jasné, že vše jednou musí vyjít na povrch.

Není to jen plytká romantika

Knížky Colleen Hoover se nejspíš dají nejlépe charakterizovat jako dospělejší dívčí romány, nenechte se však zmást, protože láska určitě není hlavní a jedinou zápletkou. Colleen Hoover se navíc nechala slyšet, že na žánry příliš nevěří, a tak by asi čistou romantiku ani nikdo nečekal. Příběh Kostí v srdci se věnuje především společenským problémům, jako je rozdíl mezi životy bohatých a chudých lidí, nebo téma sebeobrazu.

Beyah se v příběhu vrací ke svým vzpomínkách ze života v přívěsu, kdy měla nedostatek jídla, a peníze na něj tak získávala všude, kde se dalo. Mimo to se také Beyah stále dozvídá o dalších a dalších zradách své matky. Ale ani vztah s otcem není růžový. V příběhu se setkáváme s různými nedorozuměními, která si Beyah s otcem snaží navzájem vysvětlit a zlepšit tak vzájemný vztah.

Není to zrovna oddechový příběh, některé myšlenky ve vás mohou rezonovat i několik dní. Navíc v druhé polovině knihy je zápletka, u které si řeknete, že jste asi něco podobného měli čekat, ale stejně vás zasáhne. Stejně jako hlavní hrdinku.

Musím vypíchnout i výborně napsané postavy, protože se chovají lidsky. Mají své chyby, ale i své silné stránky, svoje sny a motivace. Je vidět, že si s nimi autorka opravdu vyhrála, protože si nevybavuju jediný moment, kdy bych se nad chováním nějaké postavy pozastavila. Autorka neměnila něčí charakter jen proto, aby posloužila příběhu hlavní hrdinky, a to jistě přispělo ke kvalitě knihy.

Další kvalitní počin Colleen Hooverové

Kosti v srdci nebyly ani zdaleka první knihou, kterou bych od autorky četla, ale i tak můžu s radostí říct, že mě příjemně překvapila, a že se těším na další autorčiny počiny. Hooverová silné lidské příběhy opravdu umí vykreslit velmi dobře, navíc jsou její knihy vždy velmi čtivé, tato není výjimkou. Neřekla bych, že to je nejlepší kniha, kterou autorka napsala, protože konkurence je dost vysoká, ale je to zajímavý příběh, který si rozhodně zaslouží pozornost všech milovníků young adult románů. Pokud navíc máte rádi příběhy, které ve vás vyvolají emoce, Kosti v srdci budou knihou přesně pro vás.