Recenze: Pikové eso je mrazivý příběh, kde nemůžete věřit nikomu

Pikové Eso autorky Faridah Abíké-Íyímídé je novinkou od brněnského nakladatelství Host. Foto: Lucie Všianská

Brno - Thriller ze školního prostředí, který je plný zrady a vyvolá ve čtenáři pocit bezmoci – to je Pikové eso, debut autorky Faridah Àbíké-Íyímídé. Kromě děsivého příběhu kniha představuje důležitá témata jako je boj proti rasismu nebo otázka sexuální orientace. Je to kniha se silným příběhem, od které se nebudete moci odtrhnout.

Prvotina britské autorky Faridah Àbíké-Íyímídé Pikové eso (Ace of Spades) se do českých knihkupectví dostala v polovině října. Vydalo ji nakladatelství Host s původní americkou obálkou. Kniha na rozpětí bezmála čtyř set stran vypráví thrillerový příběh dvou studentů střední školy. Nejspíš nejvíc překvapujícím faktem je, že ji český trh zařadil do světové literatury pro dospělé, ačkoliv její anglická verze se věkově řadí do young adult, tedy literatury pro mladé dospělé či starší náctileté.

Hlavní hrdinové knihy to nemají snadné

Pikové eso je příběh vyprávěný v ich formě, který nám dovoluje nahlédnout do mysli dvou vypravěčů, Chiamaky a Devona. Oba studují prestižní střední školu Niveus a mají poměrně ambiciózní cíle. Devon je hudebník a tráví dlouhé hodiny cvičením na nástroj, protože by se rád dostal na Juilliard, jednu z nejlepších světových uměleckých škol. Cíl Chiamaky není o nic skromnější, touží se dostat na Yale a stát se lékařkou. Kromě ambiciózních snů a školy, kterou studují, mají společnou už snad jen jednu věc - jsou to jediní dva černošští studenti na Niveu.

Na jejich studiu není nic zvláštního, než se v posledním ročníku objeví někdo, kdo se snaží zkompromitovat jejich plány a možná celé životy. Školou se začínají šířit pomluvy, které distribuuje Eso. Identita Esa je neznámá, ale ví o všem, co se kde šustne. A drby, které posílá, jsou pravdivé.

Chiamaka i Devon oba moc dobře vědí, co vše je v sázce, vyjdou-li na povrch všechna jejich tajemství, protože kromě nevinných drbů o tom, kdo s kým a kdy, může vyjít najevo i dealování drog či možná vražda. Nic ale není tak, jak se zdá, kniha je plná zvratů a nikdo není takový, jak se tváří. Jak tomu tedy přijít na kloub, když jediný, komu můžete věřit, jste vy sami?

Kniha, která vás chytí a nepustí

Pikové eso je knihou, kterou velmi snadno přečtete za jedno odpoledne. Děj plyne velmi rychle a autorka píše čtivě. Navíc je příběh postavený tak, že ve vás stále budí pocit, že potřebujete vědět víc a číst dál. Předností jsou i krátké kapitoly, protože když čtenář přečte jednu a vidí, že další bude mít jen pár stránek, přečte si i tu další. A potom další…

Ve vší vážnosti, rychlé tempo a napínavý příběh jsou bezesporu největšími přednostmi této knihy. Pochválila bych díky tomu i úvod, který zaujal přístupem, jenž čtenáře ihned vrhne do děje bez toho, aby sáhodlouze popisoval, kdo jsou hlavní postavy a kde se nacházejí. Během několika stránek již přijde první zpráva od Esa a potom už jen společně s Devonem a Chiamakou odkrýváte, kdo za těmito zprávami stojí.

Postavy nejsou pouze jednorozměrnými figurkami

U knih v ich formě považuji za důležité, aby čtenář ve vypravěčích našel alespoň trochu zalíbení, když celou knihu stráví v jejich hlavě. V případě Chiamaky mi to dělalo problém, protože je ztělesněním „mean girl“, takové té bohaté krásné holky, která získá, co chce, a nedělá jí problém lehce šikanovat ostatní. Během knihy však projde proměnou osobnosti, takže si nakonec přejete, aby pro ni příběh dopadl dobře, ačkoliv má své chyby. Jsou to ale právě chyby, které postavy dělají realističtějšími, nikdo přeci nejsme dokonalí.

Dá se však říct, že obě hlavní postavy mají opravdu komplexní osobnostní rysy, které autorka spíše ukazuje, než by o nich mluvila, což je vždy dobré znamení a příběhu to hodně pomůže. Zároveň ale jako čtenáři nemáme problém pochopit motivaci a činy Chi a Devona, nechovají se iracionálně.

Co se týče vedlejších postav, Jamie, nejlepší kamarád Chi, byl v některých činech a rozhodnutích možná příliš zbrklý a jeho chování působilo ukvapeně a nerealisticky. Zato například jeho přítelkyně Belle nebo Terrell, postava z Devonovy minulosti, která si po odluce našla cestu zpátky do jeho života, posloužili ve prospěch knihy a jejich dějové linky byly smysluplné.

Jeden aspekt by však vylepšit šel, a to jsou kulisy a pozadí příběhu. Autorka tvrdí, že se příběh odehrává ve fiktivním městě, a má představovat něco mezi USA a Velkou Británií, ale v knize chybí informace o tom, jak město funguje, jaké jsou tam rozdíly mezi chudou a bohatou čtvrtí, jestli je tam něco jiného než obytné domy a Niveus. Pro příběh to není zásadní, ale kdyby bylo pozadí lépe vykresleno, knize by to jen prospělo.

Surovost témat není pro každého

Pozastavila bych se ještě nad tématy, která kniha otevírá, především pak institucionalizovaný rasismus nebo diskriminace LGBTQ+ jedinců. Ačkoliv je správné o nich mluvit, v některých místech mi možná scény přišly příliš kruté a grafické, jako by měly za cíl pouze šokovat čtenáře. Upozornila bych tak na to, aby si čtenáři před přečtením našli trigger warnings (upozornění na spouštěče), protože některé scény by u citlivých jedinců mohly způsobit vzpomínky na jejich vlastní prožitá traumata, nebo by to v nich mohlo vyvolat znepokojení.

Zacílení na mladší čtenáře by fungovalo lépe

Jak jsem již zmínila na začátku, nemyslím si, že by zařazení do dospělé sekce této knize prospělo. Jako příběh pro náctileté a mladší dospělé funguje skvěle, ale oproti klasickým thrillerům pro dospělé ještě trochu postrádá hloubku, rafinovanější zápletku a lepší budování světa. Pro uvedení mladších čtenářů do žánru thriller je kniha ideální, navíc v této věkové kategorii by neměl tolik konkurence, snad jen oblíbenou Karen McManus nebo Holly Jackson.

Když ale odhlédnu od věkového zařazení, musím říct, že se jedná o dobře vystavěný thrillerový příběh, který se velmi příjemně čte. A ačkoliv byly některé zvraty předvídatelné, knize to na čtivosti neubralo, a hodnotím ji tedy jako nadprůměrnou.