Národné divadlo predstavilo novú verziu baletu Popoluška

Homepage

Národné divadlo predstavilo novú verziu baletu Popoluška
Sála Baletu Národného divadla Brno (Mahenovo divadlo) Foto: Karolína Kiripolská
GALERIE collections

Brno - Národné divadlo Brno dnes odpremiérovalo nové baletné predstavenie Popoluška. Balet zrežírovala mladá brnenská choreografka Markéta Pimek Habalová, ktorá sa v ňom rozhodla spojiť klasický tanec s modernou. Diváci si tak mohli užiť alternatívne spracovanie klasickej verzie Sergeja Prokofjeva.

Balet Popoluška bolo posledné premiérované predstavenie Národného divadla Brno v divadelnej sezóne 2021/2022. Pre brnenské divadlo je to štvrté uvedenie tejto inscenácie do repertoára od roku 1953.

Nová generácia choreografov vždy uvádza svoju autorskú verziu známeho baletu. Popoluška sa v Národnom divadle hrala naposledy v roku 2018.

Okrem tohto uviedol Balet Národného divadla Brno tento rok do svojho harmonogramu aj inscenácie ako Spiaca krásavica, Labutie jazero, Luskáčik, Beethoven, Romeo a Júlia či večer choreografií od Georga Balanchine.

Opäť majú vypredané

Kapacita miest dnešného premiérového prestavenia Popolušky bola naplnená už niekoľko dní vopred. Rovnako tak sú aj lístky na všetky ďalšie predstavenia sezóny Národného divadla už vypredané.

Ešte v marci bojovalo divadlo v dôsledku koronakrízy s nižším počtom divákov. Vedenie divadla malo vtedy záujem návštevnosť zvýšiť. „Budeme na tom musieť tvrdo pracovať. Je to práca na dva, tri roky. Rozpočet divadla máme nastavený z hľadiska výkonu tržieb na sedemdesiat percent, a aj to je veľmi odvážne,” skonštatoval v marci riaditeľ Národného divadla Brno Martin Glaser.

Princ v trenírkach, hubový prales

V modernom prevedení Popolušky budú mať diváci možnosť vidieť netradičné baletné kostými či kulisy od Pavla Knolla a Davida Janošeka. V inscenácií sa nachádzajú momenty, keď si princ roztrhne nohavice a zostáva len v spodnom prádle, či keď Popolušku unášajú škriatkovia podobajúci sa mýtickému Yetimu. „Najväčšou inšpiráciou pri tvorbe scénografie k baletu Popoluška bol priestor snov a noci. Snov Popolušky o lepšom živote. Jej cesta za svetlom, za kúzlom, za premenou, za láskou,” popísal Janošek.

Orchester pod pódiom v Mahenovom divadle pri balete Popoluška
Orchester pod pódiom v Mahenovom divadle pri balete Popoluška Foto: Karolína Kiripolská

Balet pre deti

Klasický príbeh chudobného dievčaťa, ktoré bojuje proti macoche a nevlastným sestrám je určené najmä pre rodiny s deťmi. „Myslím, že to bude pre všetkých, ktorí majú radi rozprávkové príbehy a šťastné konce,” povedala Pimek Habalová.

Od začiatku sa snažila Pimek Habalová o to, aby si v jednoduchom predstavení pre deti vedeli nájsť svoje posolstvá aj rodičia. Choreografka sa primárne venuje modernému tancu. „Urobili sme to neoklasitickým spôsobom. No moja práca bola pomerne zviazaná. Nechcela som z toho urobiť abstraktnú modernu, v ktorej sa ľudia válajú po zemi. Z toho sa ťažko číta príbeh a charaktery postáv,” uviedla Habalová.

Prokofjev

Sergej Prokofjev je jedna z najväčších hudobných osobností dvadsiateho storočia. Celkovo do umeleckej scény prispel Prokofjev šiestimi baletnými ópusmy. Jeho najhranejšia inscenácia je Rómeo a Júlia. Práve v Národnom Divadle Brno bola zahraná svetová premiéra tohto baletu. „Balet Rómeo a Júlia je spätý s brnenským divadlom pupočnou šnúrou naveky,” povedal umelecký šéf Baletu Národného divadla Brno Mário Radačovský.

Prokofjev mal búrlivú povesť, bol skvelý pianista. Emigroval z Ruska do Ameriky. Neskôr sa usadil v Paríži. „Od mladosti obdivoval západnú hudbu. V Rusku sa nemohol rozvíjať, tak ako sám chcel. Na západe si získal slávu,” dodal Radačovský.

Další články o stisk online