Digitální hry v realitě představili studenti VUT na nové výstavě

Kultura

Digitální hry v realitě představili studenti VUT na nové výstavě
Autoři Lucie Polášková a Vojtěch Vaněk představili na vernisáži výstavu Polospánek. Foto: Tereza Staňková
GALERIE collections

Brno - Výstava digitálních her převedla počítačové verze studentských projektů do reality. Studenti Vysokého učení technického (VUT) představili dvanáct studentských her ve fyzické podobě. „Zakázali jsme si používat jakékoliv digitální prvky, tudíž je vše plastické,“ vysvětlil jeden z autorů výstavy Vojtěch Vaněk. Vernisáž výstavy Polospánek v kreativním centru KUMST v centru Brna včera zahájila nový studentský festival Lektvar barev.

První ročník festivalu začal v pátek 22. března. Jeho tématem jsou barvy ve svém širokém spektru využití, například v herním vývoji nebo ilustraci. „Barevnost je jedno z nejjednodušších témat, jaké si dokážeme představit, ale ve výsledku se ukazuje jako to nejsložitější na zpracování,“ doplnil jeden z organizátorů Zdeněk Rychtera. Barevnost se prolíná celým programem a celkovou atmosférou akce. Na festivalu se podílí Fakulta výtvarných umění VUT a Ateliér herních médií.

Po celou dobu festivalu je v kreativním centru KUMST pro návštěvníky připravena i další výstava s názvem Kompas: Vzorník. Jedná se o interaktivní výstavu s jednoduchými pravidly. „Jádrem výstavy jsou čtyři elipsy s mřížkou a pastelkami,“ představila spoluautorka výstavy Lucie Polášková. Návštěvníci vybarvují jednotlivé pixely na základě dosahu přivázaných pastelek tak, aby vždy každé políčko mělo pouze jednu barvu. Výstava odkazuje na rozbor barev čtyř digitálních her.

Jednou z her zapojených do výstavy Polospánek je Repeat. Vytvořil ji devítičlenný studentský tým. „Hra je založená na opakování a řešení puzzle, tedy způsobu, jak se posunout na další level,“ uvedl jeden z autorů hry Georgij Aru. Design hry je inspirován brutalismem a architekturou v tomto stylu objevujícím se převážně v bývalé Jugoslávii. Hra je zatím v procesu dokončování a podle autorů by měla být brzy hotová.

Kromě hry Repeat studenti představili také hry s názvy Studna a Řeka. Všechny mají jeden společný prvek, jímž je objekt, který postava při hře drží v rukou. „Nejde nám o vševědoucí postavu, která dělá několik věcí najednou. Třeba vidí mapu, míří a pohybuje se,“ vysvětlil Georgij Aru. Předmět, který postava drží v ruce, slouží jako její pomocník. Například ve hře Repeat se jedná o ženskou hlavu a ve hře Studna o žábu, která je inspirovaná kapesní hračkou Tamagoči.

„Na festivalu nebude žádný hrací koutek, ve kterém by byly vystaveny konkrétní hry, jak možná lidé očekávají,“ objasnil Rychtera. Organizátoři zvolili různé alternativní způsoby vystavování tak, aby se možnost zapojení prolínala celým programem. Příkladem je zmíněná interaktivní výstava Kompas. „Myslím, že interaktivita celého festivalu tvoří přidanou hodnotu a dělá jej tak pro účastníky zajímavějším,“ řekla studentka stavební fakulty VUT Adéla Poláčková.

V sobotu bude hlavním festivalovým místem Fakulta výtvarných umění VUT, kde během dne studenti představí celkem devět autorských her. „Herní obor je velmi mladý, a právě studentské hry jej mohou tvarovat,“ sdělila jedna z organizátorek Natálie Sodomková. Program doplní přednášky, workshopy a výstavy. Festival uzavře panelová diskuse s názvem Proč (se) učíme hry? Jako neoficiální program si studenti na oba večery připravili neformální after party.

Další články o stisk online