Vítězové Czech Grand Design 2022 vystavují v Moravské galerii, letošní ročník soutěže zná své finalisty

Kultura

Vítězové Czech Grand Design 2022 vystavují v Moravské galerii, letošní ročník soutěže zná své finalisty
Lexová a Smetana rozsáhlý prostor zaplnili designy z nafukovacích balónů, které představují jejich existující dekonstruované produkty. Foto: Jan Hladík
GALERIE collections

Brno - Od čtvrtka mohou lidé v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně vidět výstavu s názvem Out of the Blue. Expozice vítězů cen Czech Grand Design 2022 Terezie Lexové a Štěpána Smetany nahradila v prostoru světlíku muzea instalaci Made by Fire dua Vrtiška a Žák, kteří v soutěži zvítězili o rok dříve. Nová výstava je návštěvníkům dostupná až do následujícího ledna.

Soutěž Czech Grand Design pořádaná Akademií designu České republiky má za cíl vyzdvihnout mimořádné činy v oblasti designu. Podle kurátorky výstavy Michaely Kádnerové i design vypráví příběh, a právě proto patří do galerie společně s dalšími formami umění. „Jde o umění, i když je v tomto případě kolektivní. Vidíme tady jasně, jak se dá i skrze design vyprávět poutavý příběh,“ komentuje Kádnerová.

Podobně roli designu zdůraznila i ředitelka Designbloku Jana Zielinski. „Často slýcháme, že design je komerční věcí, která si nezaslouží být podporována. Je pravda, že design je vždy spjat s průmyslem, to ho ale nečiní méněcenným, právě naopak, jde o jeho silnou stránku,“ říká.

Název Out of the Blue v překladu z angličtiny znamená „z čista jasna“, což odkazuje na způsob, jakým většinou vznikají nápady. „Právě z čista jasna občas přicházejí nápady na ty nejlepší věci. Možná je to štěstí, možná fantazie spojená s intuicí. Možná všechno dohromady,“ popisují výstavu její autoři Terezie Lexová a Štěpán Smetana.

Tvorba samotné výstavy přitom nebyla úplně přímočará. „Jsme hodně oborově rozkročení mezi interiérovým a exteriérovým designem. Především ale naše portfolio není tak široké co se týče samotných produktů a proto jsme prostor doplnili o rekvizity, které běžně používáme v menším měřítku,“ vysvětluje Smetana. Výzvou tak bylo celý prostor efektivně využít. „Spolupráce byla skvělá. Tato výstava ukazuje, jak dalece se dokáží změnit přístupy v prezentaci designu, celý prostor se navíc podařilo pojmout s novým přístupem,“ hodnotí ředitel Moravské galerie Jan Press.

Při zahájení výstavy byli také vyhlášeni finalisté letošního ročníku soutěže Czech Grand Design. „V nominacích napříč kategoriemi dominuje nová generace českých designérek,“ přibližuje Zielinski. V hlavní kategorii Designér/ka roku odbornou porotu nejvíce zaujal Jiří Krejčiřík, Jan Plecháč a Tadeáš Podracký. O vítězi se rozhodne v neděli.

Další články o umění