Od studia fotografie se dostala na filmový festival v Marseille. Režisérka krátkých filmů popisuje svoji cestu za úspěchem

Kultura

Od studia fotografie se dostala na filmový festival v Marseille. Režisérka krátkých filmů popisuje svoji cestu za úspěchem
Režisérka Lubojatzká (nalevo) rozdává pokyny. Foto: Lubomír Krupka

Brno - Festival krátkých filmů Brno16 je pro mnohé tvůrce příležitost, jak ukázat své schopnosti. Výjimkou není ani Eliška Lubojatzká, která v Brně představila film věnovaný traumatu.

Festival krátkých filmů Brno16 umožňuje režisérům ukázat své „kraťasy“, jak se někdy přezdívá krátkým filmům. Festival se pořádá 65 let a název dostal podle dříve nejčastějšího filmového formátu 16mm. Jednou z režisérek, která letos v Brně uvedla svůj krátký film, je Eliška Lubojatzká. Eliška stejně jako několik dalších tvůrců dostala možnost ukázat kvality svého snímku v československém bloku.

V Brně uváděla svůj druhý krátký film, s názvem Lilith a tělo. Věnuje se v něm traumatu, které převádí do fantaskního mýtu a vyprávění umělecky zobrazuje s prvky ezoterické estetiky. Divák má možnost sledovat ženu, jež sbírá sílu vypořádat se s bolestným zážitkem. Autorka film natočila v loňském roce a sama si k němu napsala i scénář.

Pro Lubojatzkou to nebyl první filmový festival. Už její předchozí krátký film Zagorovy promítala na Přehlídce animovaného filmu v Olomouci. Snímek sama přihlásila na Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě a o pár let později se dostala na Festival international de cinéma v Marseille.

Tvoření krátkých filmů je specifická disciplína, při které autor musí za velmi krátký čas divákovi představit svou myšlenku a předvést svůj talent. Podle autorky neexistuje jeden správný způsob, jak na prostoru pár minut rozehrát kvalitní příběh. Říká, že jsou ale osvědčené postupy, které mohou tvůrci pomoct.

Pro ni samotnou je to s každým filmem trochu těžší. U svého třetí snímku, který právě chystá, by nejraději prodloužila stopáž na středometrážní. Ráda do filmu totiž dostává specifickou atmosféru, zkouší nové formy a přístupy. „Osobně mám ale ráda, když vidím, že se snímek snaží trochu “oblomit hrany,” když skvěle reflektuje vybrané téma a všechno to zvládá v krátké stopáži.“

Eliška Lubojatzká se k točení krátkých filmů dostala díky FAMU, na kterou nastoupila po maturitě. Předtím studovala fotografii v Ostravě a o tom, že by se někdy věnovala filmové režii, moc nepřemýšlela. Momentálně je studentkou na katedře Centra audiovizuálních studií, kde se věnuje pohyblivému obrazu od filmu, přes 3D grafiku až po virtuální realitu.

Další články o stisk online