Recenze: The Father

Homepage

Recenze: The Father
Nedá se říct, že by snímek byl ponurý. Děj je svižný a jeho atmosféru dotváří prostředí krásného starého bytu, ve kterém se většina filmu odehrává. Foto: Lions Gate Films

Česká republika - Režisérský debut Floriana Zellera, natočený podle jeho vlastní hry, si vysloužil nominaci na Oscara. The Father (Otec) vypráví příběh starce, trpícího postupnou ztrátou paměti.

Vypravěčem snímku francouzského rodáka Floriana Zellera, je sám hlavní hrdina, stařík jménem Anthony. Postavu ztvárnil stejnojmenný Anthony Hopkins. S hlavním hrdinou se divák poprvé setkává v jeho bytě v Londýně. Tam za ním přichází jeho starostlivá dcera, jejíž představitelkou je Olivia Colman. Z jejich rozhovorů je zřejmé, že je Anthony zmatený z toho, co se kolem děje. Nepamatuje si, kdo je dceřin manžel, nedokáže si ani vybavit svoji pečovatelku. S dějem mohou diváci pozorovat, že si toho nepamatuje mnohem víc. Pokaždé, když vstoupí do jiné místnosti, se zdá, že se posunuje o několik let dopředu.

Pohled hlavního hrdiny divákovi přibližuje, jaký je život s poruchami paměti. Anthony neví, kde se zrovna nachází, ani kde se příště probudí. Přestává mít pojem o tom, kdo jsou lidé v jeho bytě, a jestli to vůbec je jeho byt. S každou scénou se divák ocitá v jiném prostředí. Někdy je to jeho byt, někdy je to byt jeho dcery a na závěr nemocnice. Postava doktora Anthonymu splývá se zetěm, zdravotní sestru vnímá chvílemi jako svoji dceru.

Kontrasty a atmosféra

Se zmatkem ve starcových myšlenkách kontrastuje jeho elán a smysl pro humor. Anthony má rád mladé ženy a alkohol. Když do jeho života vstupuje mladá pečovatelka Laura, kterou ve filmu představuje Imogen Poots, okamžitě se z něj stává šarmantní pán plný energie. Nedá se říct, že by snímek byl ponurý. Děj je svižný a jeho atmosféru dotváří prostředí krásného starého bytu, ve kterém se většina filmu odehrává. Bolestivé scény přicházejí ke konci, kdy už je Anthony vyčerpaný z neustálého zmatku a propadá zoufalství.

Herecké výkony ve všech rolích jsou excelentní. Onemocnění spojená se ztrátou paměti jsou záležitostí, se kterou se potýká velké množství lidí. Péče o nemocného je vyčerpávající. Emočně vypjaté scény ve filmu nebyly přehnané. V podstatě je celý snímek podán velice věcně, což myšlence dodává na hloubce a důležitosti. Použití hudby je střídmé a vkusné. Diváka nezahlcují dramatické smyčci a díky tomu si může vychutnat i ticho a dlouhé záběry.

Anthony Hopkins sdílí s hlavním hrdinou nejen jméno, ale i datum narození. Režisér si pro roli přál pouze tohoto herce, a proto ani shoda jmen není náhodná.