Recenze: Vánoční příběh plný hvězd neurazí, ale ani nenadchne

Vánoční příběh je v kinech od 24. listopadu 2022. Foto: Klára Nesitová

Do kin vstoupila nová česká komedie Vánoční příběh. Film režisérky Ireny Pavláskové s hojným zastoupením známých hereckých jmen jako je Jiřina Bohdalová, Karel Roden, Jiří Lábus, Hynek Čermák nebo i francouzský herec Pierre Richard, představuje příběhy tří rodiny. Snímek připomínající skoro dvacet let starou Lásku nebeskou postaví jednotlivé členy rodin do situací, které postupně odhalují propletenost jejich milostných nebo pracovních příběhů a dějových linek svátečního dne.

Vánoční shon nekončí ve filmu ani o Štědrém dni. Samotný výčet postav, jejich charakteristik a problémů snad ani není možný, takže si raději popíšeme tři hlavní rodiny, které ve filmu dominují.
V rodině Skálových se syn známé herečky vrhnul do politiky a před Vánoci se nevhodně rozvášní v rádiu o své kolegyni z koalice a nazve ji urážlivými jmény. V rodině Pazderkových otec pracuje jako řidič tramvaje, který utrpí po rvačce s vlezlým cestujícím zranění, ale díky tomu se jeho dcera seznámí s novou láskou, a to lékařem, který její city opětuje. Politikův šéf se vydá se svou rodinou a milencem své manželky na hory, kde společně chtějí strávit Vánoce.

Zdálo by se, že film, kde se objeví významní čeští herci zaručí úspěch, ale je to mu spíše naopak. Herecké obsazení přitáhne určitě pozornost, ale samotný problém spočívá v nejasných dějových linkách, které se režisérka sice snaží nějakým způsobem propojit, ale divák se v nich postupně ztrácí. Jedinou záchranou jsou herecké výkony umělců, kteří příběhy rodin dokázali prodat, ale dohromady dějové linky jednoduše nefungují. Dvouhodinový snímek je natolik přehlcený různými postavami a jejich osobními strastmi, že je těžké najít soudržný a na sebe navazující děj.

Okolo dvaceti postav, které jsou všechny svým způsobem hlavní, je doplňuje i hojně zastoupený product placement (forma skryté reklamy), který se kameramanům podařil do jisté míry zkrotit. V některých scénách se mu ale zkrátka nedokázali vyhnout. Jednotlivé záběry jsou ale v celku povedené a poskytnou divákovi oku lahodící pohled na vánoční stromky, kapry a zasněžené hory.

Přehlcenost ale není jediným problémem tohoto filmového díla. Podnětné motivy pro možné zápletky nejsou tvůrci dotaženy skoro nikdy do konce. Žena v prvních minutách filmu z ničeho nic narazí na svou lásku z mládí v podobě kněze, který ji tehdy opustil. Z neobjasněného důvodu dojde muž k náhlému a nevysvětlitelnému vzezření a svého kněžství se pro znovunalezenou lásku vzdá. Podobně nedotaženou linkou je i příběh manželského páru, ve kterém hraje roli nevěra z manželčiny strany. Společně se i s jejím milencem, chůvou a manželem ocitnou na chatě v horách, kde milenec ženu opustí a místo toho se zamiluje do chůvy. V nedokončených zápletkách věnují každému člověku jen málo času, a tak není divu, že film pak působí zdlouhavě a nesourodě.

Jako v každém vánočním filmu všemu pomůže i ono známé kouzlo svátečního dne a veškeré problémy jsou náhle vyřešeny. Každý pár, který na začátku procházel určitou krizí se na konci Štědrého dne usmíří a jejich problémy jako by nikdy neexistovaly. Fungování reálného světa tak tvůrcům očividně nic neříká.

Všechno ale není tak hrozné, jak se na první pohled zdá. Ve filmu se objevuje herecká dvojice Jiřího Lábuse a Oldřicha Kaisera, kteří svým známým humorem dokáží rozesmát mnoho lidí, i když je děj jejich postav poměrně křečovitý. Režisérka zachovala u všech hrdinů osobitost herců, kteří je ztvárnili a nenutila je do scén, které by se pro ně nehodily hrát. Pokud tedy hledáte oddechovou komedii s předvídatelným koncem bez větších zvratů, tak se vám tento snímek bude určitě líbit. Ostatně každé dílo si najde svého obdivovatele.

Na trailer filmu se můžete podívat zde.