RECENZE: Seriál Sex O’Clock čelí kritice pro podobnost se Sex Education

Televize Nova spustila nový seriál Sex O'Clock. Foto: Linda Antoňová

Brno - Televize Nova spustila na své internetové platformě Voyo začátkem března desetidílnou sérii o dospívání, vztazích a sexu. Bude seriál jen dalším nepovedeným pokusem o zacílení na mladé, nebo přinese nový vývoj české popkultury?

Už od začátku čelil seriál Sex O’Clock velkému očekávání, a to hlavně pro svou nepopiratelnou podobnost s britským trhákem Sex Education. V obou seriálech se seznámíme s mladým klukem na počátku dospívání, který se musí vypořádat nejen se svými strastmi, ale také s problémy svých blízkých, kterých nikdy není málo. Kromě názvu a zaměření jsou si oba seriály podobné také pravidelným vnitřním monologem hlavního hrdiny Adama nebo sázkou na humor stavící na trapných situacích, kterých je v seriálu požehnaně. Přesto režiséři Jan Bártek a Karolína Zalabáková nepřinesli jen lacinou kopii, která by nestála za zhlédnutí. Už jen proto, jakým způsobem je celý příběh realisticky zasazen do českého prostředí.

Patnáctiletý Adam vyrůstá na předměstí Zlína a až donedávna se zabýval hlavně svou taneční kariérou. Do života mu ale s dospíváním přichází i strasti dospěláckého života. Není už jen dítě, o kterého se starají rodiče, ale tím, kdo se teď musí také postarat o ostatní.

Nový díl Sex O'Clock vychází na Voyu každý týden v pátek. Zatím vyšel pátý díl z celkových deseti a já jsem se svým názorem stále na vážkách. Protáčím oči, kdykoliv jsou v seriálu náctiletí jen takoví, co chtějí konečně zažít první sex a vidět prsa svých spolužaček. Člověk má pak pocit, jakoby režie viděla puberťáky naposledy před dvaceti lety v zrcadle. Scéna, kdy Adam se svými nejlepšími kamarády schová tajnou kameru do dívčích šaten, působí jednoduše, a i když už mi také nějakou dobu není patnáct, něco podobného by udělali jen největší úchylové, ale určitě ne běžní teenageři. Navíc v době, kdy si kluci mohou najít nahé fotky na internetu pomocí pár kliknutí. Herečky, které mají hrát jejich podobně staré spolužačky, kvůli upnutým tílkům a minisukním vypadají, jako kdyby právě utekly z castingu na film pro dospělé. Taková zbytečná sexualizace náctiletých by měla z obrazovek spíš postupně vymizet, a ne se cpát do nových „progresivnějších“ seriálů.

Naštěstí postavy z prvotního plochého charakteru s postupem dílů odkrývají i jiné stránky svých osobností. Problémy s hledáním vlastního stylu, snaha vyrovnat se za každou cenu kamarádům, přehnaně opatrní rodiče nebo rodiče, kteří se o vás pro jistotu skoro nezajímají. Do toho přicházejí první zkušenosti s alkoholem, drogami a první lásky, které ale často nevydrží déle než do dalšího týdne.

Sex O'Clock

Žánr: Komedie / Rodinný

Vznik: Česko, 2023

Délka: 5 h (minutáž 30 min)

Režie: Jan Bártek, Karolína Zalabáková

Scénář: Matěj Randár, Karolína Zalabáková

Kamera: Václav Fronk

Hudba: Jiří Burian

Hrají: Maximilián Kocek, Sára Korbelová, Karolin Omastová, Jan Révai, Petra Bučková, Tomas Sean Pšenička, Kryštof Švehlík, Csongor Kassai

Kromě běžných situací se režie Sex O’Clock odvážně pustila i do těžších témat, které jsme v českých seriálech zatím ještě neviděli. Rodiče Adama hned v prvním díle řeší, jak oznámit dětem, že se rozvádějí. A důvod? Adamův tatínek v sobě dlouho potlačoval svou sexuální orientaci a už v tom nechce dále pokračovat. Chce žít se svým přítelem, ale zároveň chce být stále dobrým otcem pro své dvě děti. Adamova maminka se naopak po dlouhých letech manželství ocitá sama a neví, jak se vrátit zpátky do světa randění. Adama ani jeho sestru Emu celá rodinná situace vlastně zas tak nezajímá, protože řeší vlastní problémy. Ema musí například vymyslet, co bude dělat se svým nechtěným těhotenstvím, protože být matkou v šestnácti pro ni není nic lákavého.

I když seriálu Sex O’Clock k dokonalosti chybí ještě dost, nemohu zapřít, že z něj mám ve finále především radost. To, že v Česku postupně vzniká něco jiného než seriály typu Ulice nebo další napodobenina německých detektivek, je prvním krokem k posunu české seriálové produkce. V poslední době se u nás na mladé z pohledu mladých zaměřil také skvělý seriál TBH od České televize, dostupný na iVysílání. Škoda jen, že se podobné seriály stále neprodraly do mainstreamu televizních obrazovek a zůstávají stále jen na internetových serverech. Na to si ale pravděpodobně budeme muset ještě počkat.