Projekt Brejlando zve do divadla ve virtuální realitě

Domácí

Projekt Brejlando zve do divadla ve virtuální realitě
Herec Petr Čtvrtníček při natáčení inscenace Hamleti. Foto: Jan Čermák
GALERIE collections

Praha - Divadlo ve virtuální realitě v obýváku. Projekt Brejlando nabízí naprosto nový umělecký formát. Divákovi doručí záznam divadelního představení ve 360 stupních až domů. Služba funguje od začátku tohoto týdne v Praze, rozšíření do dalších měst se teprve chystá.

Divadla jsou více než rok zavřená. Na to chce Brejlando reagovat. Projekt zprostředkovává kulturu divákům jiným způsobem než online formou. Současně finančně podporuje divadelníky, kteří teď nemohou pracovat. „Když nemůžou lidé do divadla, pošleme ho k nim domů,“ uvedla radní Prahy pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková.

Brejlando je výsledkem spolupráce kreativní skupiny Brainz a Magistrátu Prahy s deseti pražskými divadly. V budoucnu by se měla přidávat další.

Kurýr místo večeře přiveze divadlo

Myšlenka je jednoduchá. Divák si koupí lístek na konkrétní představení, které obdrží v brýlích na virtuální realitu. Ty mu doručí kurýr, druhý den je zase vyzvedne. Zážitek je možné si objednat prostřednictvím portálu GoOut. Zapůjčení jedněch brýlí stojí 899 korun, za dvoje pak zájemci zaplatí 1399. Až si lidé budou moct vyzvednout brýle osobně v divadlech, cena půjde dolů.

Kreativní skupina Brainz se záznamy v 360 stupních experimentuje dva roky. Impulz k tvorbě take-away divadla přišel s pandemií, kdy je poptávka po službách doručovaných domů vyšší. Autoři by ale chtěli projekt zachovat i v běžném stavu. „Věřím, že toto inovativní pojetí divadla doplní kulturní nabídku i v době, kdy budou divadelní sály opět plné lidí,“ doplnila Třeštíková.

Brýle na virtuální realitu kurýr doručí až k divákovi domů.
Brýle na virtuální realitu kurýr doručí až k divákovi domů. Foto: Jan Čermák

Divadlo na kolečkové židli

Tvůrci se shodují, že virtuální realita nemá divadlu konkurovat. Jedná se spíš o jeho alternativu. „Divák má úplně jiný zážitek. Herci se občas obrací přímo na kameru, potažmo na diváka. Získáte pocit, že jste uprostřed dění,“ popsal jeden ze zakladatelů projektu Štěpán Kleník.

Kamera obsahuje více čoček a natáčí veškeré dění okolo sebe. Nejlepší je zhlédnout představení na otáčecí židli. Neexistuje totiž jeden frontální pohled. Herci chodí okolo diváka, a ten se za nimi otáčí. „Každý si může vybrat, jestli bude sledovat hlavní dějovou linku, nebo zda se zaměří na nějakou boční. Je zajímavé, že hru můžete vidět pokaždé jinak,“ řekl Kleník.

Nová dimenze kultury

Podle Kleníka je těžké virtuální realitu popisovat. „Je to tak unikání zážitek, že je lepší si ho vyzkoušet na vlastní kůži,“ myslí si. Divadlo se posouvá do naprosto nové, nevyzkoušené dimenze.

První hrou projektu jsou Hamleti z Divadla Na Zábradlí. Děj této inscenace zavádí diváky do hereckého prostředí. Její výběr byl proto symbolický.

Pro malé diváky vznikl záznam představení Perníková chaloupka Divadla Minor. Každý měsíc mají tvůrci projektu v plánu uvést dvě nové inscenace ve virtuální realitě. Další v pořadí je hra Elefantazie Městských divadel pražských a Pusťte Donu k maturitě Divadla Pod Palmovkou.

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/rUnDKn5lLrs" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

3D prostor i zvuk

Jednotlivá představení autoři upravili speciálně pro virtuální realitu. Není to tedy jen záznam hry ve 360 stupních. „V každém představení se snažíme najít speciální klíč pro jeho převod do nového a doposud nepříliš prozkoumaného média, které nabízí spoustu zajímavých příležitostí,” popisuje režisér virtuální reality Petr Hanousek.

Inscenace trvají přibližně hodinu. Delší představení ve virtuální realitě by pro diváka mohlo být náročné. Dialogy i choreografie autoři pozměnili, aby se více hodily pro nový formát. Kromě scénáře se upravuje i scéna. Dekorace nebo svícení jsou úplně jiné než v klasickém divadle.

Zajímavostí je, že tvůrci pracovali i s 3D zvukem. „Přemýšleli jsme nad tím, jakými způsoby může divák vnímat prostor okolo sebe. 3D zvuk funguje tak, že nejlépe slyšíte zvuky z místa, kam se koukáte. Stejně jako v realitě,“ vysvětluje Kleník.

Žádné kompenzace

Do projektu se zatím zapojilo deset pražských divadel, která jsou příspěvkovými organizacemi. Jejich meziroční ztráty činily 210 milionů korun, což je propad o šedesát osm procent. Tato divadla navíc loni nedosáhla na žádné kompenzace od státu. Podmínky programu Covid-kultura ani podpory Ministerstva kultury totiž nesplňují. Brejlando se proto taková divadla snaží podpořit.

Brejlando zatím funguje jen v Praze, autoři ale přemýšlí i o rozšíření do dalších měst. „Záleží ale na tom, jak se tato naprosto nová služba osvědčí,“ uzavírá Kleník.

Herci pracují s kamerou, na jejímž místě bude později divák. Fotografie z natáčení hry Hamleti.
Herci pracují s kamerou, na jejímž místě bude později divák. Fotografie z natáčení hry Hamleti. Foto: Jan Čermák

 

Další články o stisk online