Temnota, bezmoc a síla. Nový Batman není klasickým filmem o superhrdinech

Kultura

Temnota, bezmoc a síla. Nový Batman není klasickým filmem o superhrdinech
Batman v podání Roberta Pattinsona a Zoe Kravitz jako Catwoman. Foto: Vertical Ent.
GALERIE collections

Gotham. Tmavá šeď plná krys, skutečných i obrazných. Rozpolcený Batman rozkrývající špínu města na pozadí vyšetřování sériových vražd. Do českých kin vstoupil ve čtvrtek 3. 3. nový film o temném rytíři v režii Matta Reevese.

Cesta do hlubin Batmanovi duše. I tak by se dal nazvat téměř tříhodinový snímek režiséra Matta Reevese, který je v mnoha ohledech odlišný od superhrdinských bijáků, na které jsme v dnešní době především kvůli záplavě od Marvelu zvyklí. O filmech z DC Universe ani nemluvě. Žánrově se jedná klasickou noirovou detektivku, kde se autoři zcela bezpochyby inspirovali u Fincherova filmu Sedm, mistrovského kousku tohoto žánru.

Hlavním záporákem je zde Riddler, který vzal spravedlnost do vlastních rukou a o něco drsněji než Batman rozkrývá zkaženost městských pohlavárů. Za pomocí svých důmyslných hádanek si s Batmanem, který je v Reevesově podání mnohem více tápajícím vyšetřovatelem než všemocným superhrdinou s technickými vychytávkami, pohrává a celý film je o krok před ním.

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/NVb38Hwvbd0" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Celkově je postava Netopýřího muže ztvárněna jinak, než bychom čekali. Gotham je korupcí a zločinem prolezlé město, ve kterém Batman noc, co noc vyráží do ulic ve snaze zabránit co nejvíce špatnostem. Ovšem sám z nich dokáže pokrýt jen zlomek a myšlenka na svou bezmoc ho neustále svádí do stejných temných zákoutí, v nichž se proti nim snaží bojovat. Právě bezmoc, křehkost, osamělost a nejistota svým posláním přímo stříkají z plátna, kdykoli se na něm Robert Pattinson objeví.

Jeho podání traumatizovaného osiřelého a nevyspalého mladíka, který se snaží dělat věci správně, je podtrženo skvělou kamerou a stylizací. Úzké záběry, detaily a polodetaily, téměř bez celků, zapříčiňují pocity sklíčenosti, blízkosti a napětí. Celý film se odehrává v temném, nocí zahaleném a špinavém Gothamském podsvětí. Navíc kameraman Greig Fraser rád využívá malou hloubku ostrosti, tudíž je každý záběr alespoň z třetiny silně rozostřený, takže když po třech hodinách vyjdete z kina, cítíte se stejně jako hlavní hrdina, který několik dní nespal.

Navzdory menšímu počtu akčních scén, pomalejšímu tempu a tříhodinové stopáži film ale rozhodně nenudí. Napětí je všudypřítomné a neustále čekáte, co bude dál. Parádně zahraná není jen postava Batmana, ale také divočejší, přitom citlivá Catwoman v podání Zoë Kravitz, děsivě šílený a zdánlivě neškodný Paul Dano jako Riddler, a také Colin Farrel, hrající slizkého a úskočného Penguina.

To vše napomáhá skvělé atmosféře, která je v kině ještě umocněna dunící podlahou, když nastartuje nový batmobil nebo střelbou ze samopalů, jejichž záře se jako jediný zdroj světla v temném koridoru odráží od Batmanovy zbroje, zatímco její majitel láme kosti svých nepřátel. Jak už to tak bývá, kino je pro filmy založené na atmosféře povinnost.

Batman v novém filmu disponuje vlastnoručně sestrojeným batmobilem.
Batman v novém filmu disponuje vlastnoručně sestrojeným batmobilem. Foto: Vertical Ent.

I přes některé menší problémy s dějem a nepříliš výraznou hudbu, které by prospěla větší variabilita a epičnost, je Batman zážitek, na který se určitě vyplatí zajít do kina. Nolanův Temný rytíř je stále nejlepší netopýří film, ovšem nový Batman jde trochu jinou, psychologičtější, bližší a hlubší cestou, což mu sluší a je to jedině dobře, protože bezduchých remaků a spin-offů je v dnešní době až příliš.

Další články o film