Pandemie tvorbu pořadů ztížila, říká vedoucí produkce ČT Brno

Domácí

Pandemie tvorbu pořadů ztížila, říká vedoucí produkce ČT Brno
Produkční České televize Markéta Tulisová pózuje před brněnským studiem. Foto: Martin Palko

Brno - Koronavirová krize výrazně ztížila práci zaměstnancům České televize (ČT). Tvorba pořadů je za normálních okolností rychlá a úkolem produkčních je ji co nejlépe zorganizovat. Kromě každodenních povinností také vnímají volbu nových členů Rady ČT. Někteří kandidáti jsou vůči fungování média skeptičtí. „Přes všechny okolnosti se zlepšujeme. Že by před několika lety nepřicházela kritika, je vzpomínkový optimismus,“ domnívá se vedoucí produkce ČT Brno Markéta Tulisová.

Zhruba před rokem vypukla pandemie koronaviru. Jak se s příchodem restrikcí vyvíjela produkční činnost České televize?

Protiepidemická opatření se dotkla zejména výroby nových pořadů. Začátkem pandemie bylo potřeba vytvořit takové, které by pomáhaly různým společenským skupinám. Šlo třeba o rodiče, s čímž souvisí vznik vysílání UčíTelka. Nebo Život na třetí, který cílí na důchodce. Pro ně jsme navíc založili kanál ČT3. Za normálních okolností vznikají obdobné projekty řadu měsíců. Takže uskutečnit úplně nový koncept s požadovanou kvalitou byl velký stres.

Jak se změnil váš běžný pracovní den?

Začali jsme se testovat. Přizpůsobili jsme se větším hygienickým nárokům. Stěžejní součástí naší práce je plánování. To narušila nejistota. Nevěděli jsme, jak se budou vyvíjet opatření. Také jsme museli urychleně přemýšlet nad řešením situací, které by mohly nastat. Třeba kdyby někdo onemocněl nebo musel do karantény.

Takto fungujete už několik měsíců. Panuje chaos a nejistota, nebo jste si zvykli?

Řekla bych, že jsme se nastalé situaci přizpůsobili. Hodně se zlepšilo testování, zejména díky dostupnosti v Brně. Spolupracujeme se společností Podané ruce, která testuje na brněnském výstavišti. Zaměstnance dvakrát až třikrát týdně. Co nám však stále nejde, je zamezit náhlým onemocněním. Tomu se ale nedá v dnešní době předejít.

Kolik plánovaných projektů jste kvůli současné situaci zrušili?

Přesné číslo nedokážu říct. Nicméně pozastavily se skoro všechny projekty, které zahrnovaly přítomnost diváků. Zejména sport a kulturní akce, které vysíláme. Navíc jsme omezili natáčení v lokalitách zasažených epidemií. Avšak některé hrané seriály, jako je Hlava medúzy, pokračovaly. Pořady s živým přenosem na ČT art jsme z devadesáti procent odložili na neurčito, nebo jsme je přizpůsobili situaci a uskutečnili je bez diváků.

Na čem teď zaměstnanci České televize Brno pracují?

Momentálně se chystá štědrovečerní pohádka Karla Janáka. Jinak se nadále věnujeme dlouhodobým projektům. Příkladem je Dobré ráno, Sama doma nebo AZ-kvíz.

Poslední pořad, který jste zmínila, je v Česku fenoménem. Proč?

Diváky baví. Je nenahraditelný. Každopádně my v zákulisí jej bereme s humorem. Asi stejně jako většina lidí. Ale ve výsledku se jedná o pořad, který je vysílaný pětadvacet let s dlouhodobým úspěchem.

Volba radních praktický chod neovlivňuje

Poslanci v březnu zveřejnili jména kandidátů do Rady ČT, kteří postoupí do užšího výběru. Mnoho z nich veřejnoprávní televizi kritizuje. Ovlivňuje volba radních dění řadových pracovníků v Brně?

Praktického chodu se nijak nedotýká. Jsem ale přesvědčená, že volba působí na psychiku zaměstnanců a vyvolává u nich obavy. Nad situací totiž stejně jako jiní lidé přemýšlíme.

V televizi působíte jedenáct let. V čem se za tu dobu proměnila, že vyvolala výrazný nástup zmíněných kritiků?

Vždycky se ČT něco vytýkalo. Dokonce si myslím, že ze strany Rady to je důležité. Avšak teď se do ní dostaly výrazné osobnosti. Domnívám se, že politici si více uvědomují sílu veřejnoprávního média a snaží se na něj vyvinout tlak. Je to pro ně snadné, protože si málo lidí uvědomuje, že Česká televize nemá být státní.

Myslíte si, že se za poslední roky působení televize zhoršilo?

Nic takového si neuvědomuji. Sama nechápu, na čem někteří radní staví svoji kritiku. Obecně podle čísel, míry důvěryhodnosti či postavení České televize v Evropě se nám daří dobře. Přestože je generální ředitel Petr Dvořák kritizován, současný úspěch je i jeho zásluhou. Přibývají nám kanály. Snažíme se více vtahovat diváka do různých společenských událostí. Dost se rozšiřuje agenda sportu. Tohle se mimochodem děje za situace, kdy výše koncesionářských poplatků zůstává stejná, ale služby, které objednáváme, jsou dražší.

Markéta Tulisová

V brněnském studiu veřejnoprávní televize působí jedenáct let. Podílela se na tvorbě desítek projektů, ať už jako dramaturgyně nebo pomocná režisérka. Nyní pracuje na pozici vedoucí produkce. 

 

 

Další články o stisk online