Vztah otce a dcery, coming out a bolestné rodinné vztahy. To jsou témata muzikálu Rodinný ústav

Kultura

Vztah otce a dcery, coming out a bolestné rodinné vztahy. To jsou témata muzikálu Rodinný ústav
Účinkující tančící v muzikálu Rodinný ústav (Fun Home) Foto: Daniel Kuchař

Brno - Někdy není lehké poznat, kým člověk v dnešní době je. Nebylo to lehké ani v druhé polovině minulého století v malém pensylvánském městě, o kterém vypráví muzikál Rodinný ústav (Fun Home). Představení ukazuje, že ještě těžší, než přiznat si sami kým jsme, je svěřit se okolí a svým nejbližším. V muzikálu vystupují studenti Janáčkovy akademie múzických umění (JAMU). Premiéru měl 16. října v Divadle na Orlí.

Hlavní postavou muzikálu je Alison, třiačtyřicetiletá komiksová malířka, která se ve vzpomínkách vrací k dětství a období vysokoškolského života. Jednu postavu tak znázorňují tři ženy. Hravou a zvědavou malou Alison, téměř dospělou Alison, která otevřeně přiznává, že je lesba a Alison ve středním věku, která je stále upoutaná k domu, v němž vyrůstala, a k těm, kteří s ní v něm žili. Především pak k jejímu otci a ke vzpomínkám, které se k němu vážou. Její matka je herečka, otec učitel angličtiny, zároveň pečující o rodinný pohřební ústav. Alison má i bratra, jehož vnímání rodinného dramatu není nijak více rozvedené. Postava bratra a jeho pohled by mohl celou dějovou linku dokreslit zase o trochu lépe, pokud by se tvůrci rozhodli i jemu dát příležitost.

Zajímavým a originálním prvkem provázející celé představení jsou promítané kreslené obrázky a nápisy, které celý příběh vhodně doplňují. Tragicko-komediální přístup se projevuje i v drobných komických situacích, například ve chvíli, kdy matka Alison předstírá pohodu a radost, když si její manžel pozve do domu pomocníka, svého bývalého studenta a zároveň milence.

Muzikál se snažil znázornit nejen pohled rodičů na děti, ale i pohled dětí na rodiče. V určitém aspektu tak dovoluje divákům pomocí příběhu cizí ženy a cizí rodiny přemýšlet nad vztahy k vlastním rodičům a nad tajemstvími, která se tají i před těmi nejbližšími. Kde je hranice mezi odpovědností k dětem a k sobě samému? A dá se odpustit rodiči, který dobrovolně ukončí svůj život? Především, ale nikoli pouze v závěru, se účinkujícím podařilo zapůsobit na diváky díky úctyhodným pěveckým výkonům a emocím, které se podařilo do publika přenést.

„Vítáme vás v Javorové aleji. V domě, co se vždycky jenom skví. Kde vše se rychle napraví. Všechno musí svoje místo mít. A zmatek, jak by nebyl, jestli se dá skrýt.“ To jsou slova, která zazní během představení několikrát. Co všechno je ale skryto v rodinném domě, ve vztahu manžela a manželky, která ví o manželových avantýrách s muži. Ve vztahu otce k dceři, která je mu podobná i v ledasčem jiná a o vztahu jednoho muže k sobě samému. To si musí každý divák interpretovat sám. Muzikál Rodinný ústav je kulturním zážitkem, který otevírá nejzákladnější a někdy i nejbolestivější otázky lidského života.

Další články o stisk online