Motivaci hráčů online her prozkoumají vědci z Masarykovy univerzity
Univerzita
Brno – Nevinná večerní aktivita na zklidnění mysli po náročném dni a naproti tomu zrádná závislost, z níž se nelze vymanit. Škála důvodů pro hraní počítačových her je široká. Stejně tak je to s pocity, které hráči při této činnosti zažívají. Na motivaci, prožitky a chování hráčů online her se zaměří nový výzkumný projekt Czech Gamers. Ten představili výzkumníci z Masarykovy univerzity v Brně, kteří budou následující tři roky sbírat údaje o hráčích pomocí dotazníků a hloubkových rozhovorů s dobrovolníky.
„Získaná data pomohou lépe popsat, jaká pozitiva a negativa hraní online počítačových her přináší. Výsledky najdou praktické využití při diagnostice a léčbě závislostí nebo v boji proti stigmatizaci hraní her,“ vysvětluje vedoucí výzkumného projektu Lukas Blinka. Podle posledních výsledků Evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách z roku 2019 hraje denně nebo téměř denně počítačové hry víc než dvacet procent studentů. Čím dál více z nich se na tom stává závislých.
Počet závislých roste
„V poslední době sledujeme nárůst klientů, kteří žádají o pomoc s problémem nadměrného hraní her,“ uvádí adiktolog Jiří Koreš z Poradny pro nelátkové závislosti PREVENT. Podle něho k tomuto zhoršení přispěla mimo jiné pandemie koronaviru a souhrn opatření, který omezil školní docházku i účast dětí na zájmových kroužcích. „Závislost se projevuje tak, že člověk upřednostňuje hraní před jinými aktivitami, které měl v oblibě, stále víc na hru myslí, pociťuje napětí, pokud nemůže hrát, a naopak uspokojení, když se ke hře dostane,“ popisuje Koreš.
Světová zdravotnická organizace dokonce zařadila herní závislost mezi diagnózy duševních poruch. Oficiálně se v diagnostických manuálech objeví v roce 2022. I přesto se však odborníci neshodují v tom, jak velkou hrozbu příliš časté hraní představuje. „S obavou, že by se mohli dopustit patologizace normální volnočasové aktivity, vědci volají po dalších informacích, které jim právě náš výzkum může přinést,“ nastiňuje Blinka možné využití projektu.
Tým akademiků z Masarykovy univerzity se nebude při zkoumání soustředit pouze na negativní dopady hraní na zdraví a život člověka, ale hlavně na to, proč se lidé online hrám vůbec věnují, jaké pocity u toho zažívají a co je na tom pro ně tak lákavé. Například student Zdeněk Novák tráví čas online hraním hlavně kvůli pocitu uvolnění a odpočinku od každodenních starostí. „Vnímám to jako relaxaci a odreagování od školy a všech ostatních povinností,“ říká.
Nekonečná spirála odměňování
Podle herního nadšence Františka Hampla emoční prožívání hráčů ovlivňuje smyčka neustálého odměňování. „Hráč je za svoji aktivitu odměňován, a to ho nutí hrát víc, protože chce dosáhnout dalších úspěchů. Člověk pak často cítí potřebu to uspokojení cítit znovu a znovu,“ konstatuje. Zároveň upozorňuje, že hry lidem nepůsobí pouze uspokojení, ale také negativní emoce. „Může to být občas frustrující. Když se nedaří nebo je hra zkrátka příliš náročná, tak je potřeba vynaložit opravdu velké úsilí, aby se vůbec dalo pokračovat dál, což dokáže člověka naštvat,“ podotýká Hampl.
Student Tomáš Zalaba s ním nesouhlasí, náročné hry si užívá. „Když vztek a frustraci překonáte a konečně porazíte těžkého nepřítele, je to skvělý pocit,“ popisuje. Rád překonává obtížné překážky, které mu hry nabízí. „V jistém smyslu je to i vítězství nad vámi samotnými,“ dodává.
Vědci z Masarykovy univerzity se pod vedením Lukase Blinky věnují výzkumu volnočasového hraní počítačových her dlouhodobě. Nyní cílí na dospělé hráče online her. Dobrovolníci, kteří se chtějí výzkumu zúčastnit, se mohou zapojit zde.