BuranTeatr uvede premiéru online. Kontakt s diváky ale chybí

Kultura

BuranTeatr uvede premiéru online. Kontakt s diváky ale chybí
Inscenace Self zkoumá vztahy z různých, překvapivých úhlů. Zleva: režisérka Alexandra Bolfová a herec Mark Kristián Hochman. Foto: Áša Sárová
GALERIE collections

Brno - Po měsících práce a zkoušení jsou divadelníci bez potlesku. Hlediště zůstávají kvůli pandemii koronaviru téměř půl roku prázdná a kultura se přesunula do on-line prostoru. Brněnské divadlo BuranTeatr na konci března uvede inscenaci Self, která se stane první hrou z jejich repertoáru s premiérou formou live streamu. Je to ale jen z nouze ctnost, kontakt s diváky chybí, zaznívá z úst umělců.

Inscenace Self zkoumá vztahy z různých, překvapivých úhlů. Dotýká se témat jako je závislost člověka na člověku, sebeláska, absence a touha po seberealizaci. I když se nabízí spojování těchto témat s aktuální situací, tvůrci je nevybírali s ohledem na pandemii. „Je to téma, které vycházelo z nás, z naší osobní potřeby,“ uvedla režisérka inscenace Alexandra Bolfová.

Hra je volně inspirovaná dílem britské autorky Sarah Kane, která je jednou z nejvýznamnějších představitelek in-yer-face dramatiky. To je přístup, který vznikl v 90. letech v Británii a snaží se překračovat zažité tradice, provokovat a aktivizovat diváka.

Ke hře, která bude mít premiéru formou streamu v reálném čase, tvůrčí tým přistupoval prakticky stejně jako ke klasickému představení. V budoucnu se inscenace zařadí do repertoáru, který budou moct diváci vidět i naživo na divadelních prknech.

V on-line prostoru ale chybí reakce publika, shodují se divadelníci. „Současné podmínky nám nedovolují jednat jinak. Ale divadlo není určené k tomu, aby se na něj člověk koukal na obrazovce,“ myslí si herec Mark Kristián Hochman, který v představení Self účinkuje.

Stejný pohled na různé on-line formy sdílí i režisérka Bolfová. „To není divadlo. Divadlo je založené na živém kontaktu, na setkání diváků s herci v konkrétním čase a prostoru,“ popsala. Streamy se podle ní blíží spíš k formě filmu, ke kterému je potřeba diametrálně odlišný přístup.

Divadla zůstávají zavřená od 12. října loňského roku. Podle stávajících pravidel se mohou s omezeními otevřít nejdříve ve druhém stupni protiepidemického systému PES. Celé Česko ale nadále zůstává v nejvyšším, pátém stupni pohotovosti.

 

Další články o stisk online