Recenze: Air: Zrození legendy. Vznik nejznámější boty všech dob

Kultura

Film je možné zhlédnout od 6. dubna ve vybraných kinech Česka. Foto: Tereza Figalová

Ostrava - Komediální drama Air: Zrození legendy je dílem režiséra Bena Afflecka a studia Amazon. V českých kinech byl film uveden 6. dubna letošního roku, o den dřív měl premiéru ve Spojených státech amerických. Tvůrci v něm vypráví příběh vzniku značky Air Jordan v roce 1984 a jejích basketbalových bot.

Postavy ve filmu jsou lidé, kteří před necelými čtyřiceti lety stáli u vzniku legendární značky Air Jordan. V hlavní roli je režisér Ben Affleck jako CEO společnosti Nike a Matt Damon, který hraje neodbytného manažera basketbalového oddělení společnosti Sonnyho Vaccaroa. Dále si ve filmu zahráli Jason Bateman, Viola Davis nebo Chris Tucker.

Snímkem tvůrci připomněli historii vzniku tenisky Air Jordan 1. Celý snímek je zasazen do osmdesátých let, přesto je o botách, které lidé nosí dodnes. Neustále vycházejí nové barevné kombinace, některé z nich mají cenu sta tisíců. V tom spočívá kouzlo filmu. Pro nadšence a sběratele je to připomínka osob a událostí, které se podíleli na jejich koníčku. Jiní se na film jdou podívat ze zvědavosti. Každopádně všichni v sále ví, že film je o nejznámější botě, která byla vyrobena.

Film, který vypráví skutečný příběh

Basketbalové oddělení značky Nike na začátku osmdesátých let málem zaniklo. Zaměstnanci, kteří se ve společnosti starali o marketing, se ve firmě snažili pozdvihnout basketbal na vyšší úroveň. Jejich cílem byl tehdejší nováček a vycházející hvězda amerického basketbalového týmu Chicago Bulls Michael Jordan. Zájem o spolupráci s Jordanem měly i značky Adidas a Converse. Na začátku Jordan nechtěl o kolaboraci s Nike slyšet. Na představení jejich prvních tenisek Air Jordan 1 nakonec přišel, protože jej donutili jeho rodiče. I přes počáteční odmítání se ale společnost Nike jeho konečnou volbou ke spolupráci přece jen stala. V té době ještě netušil, že jeho jméno pomůže teniskám zmíněné značky stát se nejprodávanějšími na světě.

Jak už jsem zmínila, film je vykreslen v osmdesátých letech minulého století. Odkazuje i na černošskou historii nebo na bývalého basketbalového hráče George Ravelinga, který vlastnil originální psanou verzi projevu Martina Luthera Kinga. Tvůrci se taky dotkly mnoha událostí, které v té doby byly aktuální. Zejména streetwear culture (pozn. red.: styl oblékání inspirovaný hlavně hip-hopem, rappem a skateboardingem), kdy Converse představuje pro Nike obrovskou konkurenci. Diváci však už ví, že společnost Nike za necelých deset let po vydání prvního modelu Air Jordan 1 Retro High OG "Chicago" značku Converse koupila.

Hlavní postavy ve filmu

Hlavními postavami jsou basketbalový znalec Sonny a matka Michaela Jordana. Oba v Jordanovi viděli neskutečný basketbalový talent , ale i obrovské charisma, kterým dokázal ovlivnit spoustu generací. Basketbalista se stal prvním sportovcem, který dostával z prodaného zboží určitá procenta. S návrhem přišla jeho matka, která nechtěla, aby se syn stal loutkou značky. Její přání bylo, aby značku přímo zosobňoval.

Ačkoliv je film o značce Michaela Jordana, on sám se v jediné scéně, na které by byl dobře vidět, neobjevil. Diváci mohli herce ztvárňujícího Jordana spatřit na plátně pouze párkrát, a ještě k tomu zezadu. Sama si ale nejsem jistá, jestli mi to vadilo, a nebo se mi naopak líbilo, že tvůrci dali prostor lidem, díky kterým bota a značka vznikla.

Air: Zrození legendy

Žánr: Drama

Vznik: USA, 2023